fot. CPK
fot. CPK

CPK ogłasza wielki przetarg. To jeden z priorytetów inwestycji

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 25
Centralny Port Komunikacyjny chce zacząć największe roboty budowlane w Polsce. By je zrealizować, trzeba spełnić specjalny warunek.

Spóła CPK podała, że ogłosiła przetarg na budowę 4,6-km tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert zaplanowano na koniec września. Jak poinformowano w komunikacie, to trzeci i największy kontrakt na roboty budowlane dla najbardziej zaawansowanego obecnie projektu kolejowego CPK". Dwa pozostałe są realizowane w centrum Łodzi.

Polska w 100 minut

Jak przekazał cytowany w komunikacje Dariusz Klimczak, minister infrastruktury Dariusz Klimczak „tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. +Y+, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Po to, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, m.in. modernizowana jest infrastruktura i przyśpieszana jest jazda pociągów. To pozwoli "realnie skrócić dystanse między miastami".


Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wskazał, że przetarg na tunel w Łodzi jest dowodem na to, iż spółka kontynuuje realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów.

- Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii +Y+, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny - przekazał Maciej Lasek.

Jak podała spółka CPK, tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.

Kluczowe są dwa warunki

- To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce. Budowa tunelu KDP w Łodzi to jeden z najbardziej wymagających technicznie elementów wchodzących w skład linii kolejowej +Y+. To też jednocześnie najbardziej zaawansowany z naszych projektów - wskazał Filip Czernicki, prezes CPK.


Zgodnie z zapowiedzią spółki, otwarcie ofert w przetargu CPK planuje na koniec września. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi nie tylko na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych), która to zazwyczaj jest kluczowym warunkiem, ale także na podstawie kwalifikacji personelu (30 proc.). Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy. Pociągi jadące linią kolejową nr 85 (LK85) od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej LK14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie "Y" na Wrocław i Poznań.

Trzeba wzmocnić fundamenty

Spółka CPK przypomniała, że dotychczas podpisała dwa z trzech dużych kontraktów dotyczących Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK); prace są już zaawansowane. Drugim kontraktem jest umowa na budowę komór: startowej Retkinia, gdzie roboty już trwają i odbiorczej Fabryczna, tutaj prace zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK. Wzmacnianie fundamentów ŁDK po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna realizuje od września 2023 firma Keller Polska. Wartość tego kontraktu to ponad 93 mln zł netto. Operacja powinna zostać zakończona w połowie 2025 r. Z kolei komora startowa, umożliwiająca start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM, powstaje w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace prowadzone są przez firmę Budimex, z którą w grudniu 2023 r. spółka CPK podpisała umowę wartą 147 mln zł netto. Zgodnie z kontraktem prace powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.

Spółka zapewnia też, że „realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego”.


W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

TW

Na zdjęciu wizualizacja tunelu; projekt opublikowany na stronie cpk.pl


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj25 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (25)

Inne tematy w dziale Gospodarka