Uwaga kierowcy. Centra handlowe i hipermarkety coraz częściej wymagają na swoich parkingach zakupu biletu lub wprowadzenia numeru rejestracyjnego pojazdu do systemu. Jeśli zapomnimy o tym obowiązku to grozi nam dodatkowa opłata karna. Brutalnie przekonała się o tym mieszkanka Chorzowa.
Dodatkowa opłata za skorzystanie z prywatnego parkingu
Sprawę pani Anety z Chorzowa opisała katowicka "Wyborcza". Kobieta z mężem pojechała na zakupy do marketu budowlanego. Okazało się, że za parkowanie muszą zapłacić 120 zł "dodatkowej opłaty". Wszystko dlatego, że nie wprowadziła numeru rejestracyjnego do terminala znajdującego się w obiekcie.
Klientka po zrobieniu zakupów znalazła za swoją wycieraczką wezwanie dodatkowej opłaty. Sprawa jest o tyle dziwna, że właściciel parkingu zapewnił klientom darmowy parking.
"Jako powód przeczytaliśmy, że to za brak wprowadzenia rejestracji samochodu w terminalu. Okazało się, że do zapłaty mam 120 zł, bo wjeżdżając na parking, "zawarłam umowę najmu miejsca parkingowego" - opowiada "Wyborczej" pani Aneta.
"To dla mnie skandal. Niby jakaś tablica tam stała z informacją, ale kto ma czas to czytać? Poza tym, czy faktycznie po wjeździe na parking, który nawet nie jest ograniczony szlabanem, zawieram z kimś umowę?" - mówi oburzona Chorzowianka.
Firma EuroPark nastraszyła panią Anetę, że w przypadku braku uiszczenia opłaty w ciągu dwóch tygodni, skieruje ona sprawę do sądu. Poinformowano też, że będący na miejscu kontroler nie może owej opłaty anulować.
"Dodatkowe opłaty" za parkingi przy sklepach pod lupą UOKiK
Okazuje się jednak, że takie zuchwałe wmawianie klientom, że zawarli jakąś umowę przez samo zaparkowanie na parkingu i domaganie się dodatkowych opłat może być niezgodne z prawem. Podobnym incydentom przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
"Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem - twierdzi UOKiK.
Jedna firma przoduje w podejrzanych praktykach
Portal Money.pl przywołuje sprawę firmy APCOA Parking Polska, która jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Została na nią nałożona kara w wysokości 820 tys. złotych za nieuczciwe praktyki.
APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji. Dopuszcza ona tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem prawo nakłada obowiązek uwzględniania także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście - przypomina UOKiK.
Problem był też z samą reklamacją. Firma zastrzegła sobie prawo do rozpatrzenia jej w terminie dłuższym niż 30 dni. Urząd przypomina, że jest to niezgodne z obowiązującym w Polsce prawem konsumenta.
MB
na zdjęciu: wnętrze supermarketu. zdjęcie ilustracyjne. fot. Witoldstech - Own work, CC BY-SA 4.0
Inne tematy w dziale Gospodarka