Polskie Linie Lotnicze LOT w 2023 r. wypracowały ponad 1 mld zł zysku netto; przychody ze sprzedaży wyniosły 10,121 mld zł - poinformowała w czwartek spółka. Linia przewiozła w ub.r. ponad 10 mln pasażerów - dodano.
PLL LOT : Rekordowe wyniki za 2023 rok
Jak poinformował w czwartek przewoźnik, Walne Zgromadzenie PLL LOT zatwierdziło sprawozdanie finansowe spółki za rok 2023.
"Polskie Linie Lotnicze LOT zamknęły 2023 rok z 1,074 mld złotych zysku netto oraz 1,129 mld złotych zysku na działalności operacyjnej EBIT, przy przychodach ze sprzedaży wynoszących 10,121 mld zł, przewożąc 10,021 mln podróżnych" - poinformował w komunikacie przewoźnik. LOT ocenił, że "dobrze wykorzystał szanse, które w minionym roku pojawiły się przed branżą lotniczą i zakończył rok z rekordowymi wynikami".
Jak dodano, rekordowym w historii LOT-u miesiącem był lipiec ub.r., kiedy to liczba pasażerów na pokładach samolotów narodowego przewoźnika przekroczyła milion. W całym okresie letnim, pomiędzy czerwcem a wrześniem, LOT przewiózł ponad 4,1 mln osób.
Samoloty narodowego przewoźnika w 2023 roku wykonały 102?212 startów. Pasażerowie LOT-u w ub.r. najchętniej wybierali rejsy na trasach Warszawa-Toronto, Warszawa-Nowy Jork, a także Warszawa-Chicago, na trasach europejskich, największą popularnością cieszyły się rejsy pomiędzy Warszawą a Londynem, Wilnem i Amsterdamem.
"LOT jest punktualny, gościnny oraz rentowny. (...) Uruchomiliśmy nowe kierunki, łącząc Polskę z Rijadem, Taszkentem i Oradeą. Powróciliśmy do Aten, a pod koniec roku nasze samoloty wylądują w Innsbrucku. Zapowiedź budowy nowego lotniska centralnego traktujemy jako szansę i zobowiązanie. Dlatego, zgodnie z przyjętą strategią, pozyskujemy nowe samoloty. Do końca tego roku nasza flota zwiększy się z obecnych 76 do 86 samolotów" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes PLL LOT Michał Fijoł.
PLL LOT rozszerza swoją ofertę
Spółka przypomniała, że w ubiegłym roku poszerzył swoją siatkę połączeń również poza Warszawą, gdzie z lotnisk regionalnych pasażerowie mogą polecieć do Seulu, Stambułu, Mediolanu, Paryża czy Rzymu. LOT ocenia, że bardzo dobrze przyjęte zostały także ogłoszone w ubiegłym roku trasy do Taszkentu w Uzbekistanie oraz Rijadu, stolicy Arabii Saudyjskiej, tworząc potencjał dla rozwoju turystyki oraz możliwości biznesowych w Azji i na Półwyspie Arabskim.
"Na bieżąco analizujemy wyniki badań satysfakcji i na ich bazie poprawiamy jakość naszych usług, nie tylko na pokładzie. Już wkrótce rozpoczniemy rozbudowę i modernizację salonu biznesowego Polonez, a pod koniec roku oddamy do dyspozycji flagowy Executive Lounge w największym polskim mieście poza Polską – Chicago. Zgodnie z zapowiedziami przygotowujemy się również do procesu retrofitu naszych dreamlinerów, aby podróże na ich pokładzie były jeszcze bardziej komfortowe" - przekazał Fijoł.
LOT przypomniał, że w październiku 2023 r. przedstawił w strategii szczegółowe plany dalszego rozwoju. Zgodnie z nią, w latach 2024-2028 pasażerowie mogą spodziewać się blisko 20 nowych kierunków, zarówno średniego, jak i dalekiego zasięgu. Planowane są również inwestycje w nowe samoloty oraz infrastrukturę lotniskową. Do 2028 r. flota PLL LOT ma powiększyć się o ponad 30 samolotów wyposażonych w najnowszą generację silników, która ma przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2.
PLL LOT w 2022 roku wypracowały ponad 113,7 mln zł zysku przy przychodach przekraczających 8,3 mld zł. W 2022 r. samoloty narodowego przewoźnika wykonały ponad 90 tys. rejsów, przewożąc na swoich pokładach blisko 8 mln podróżnych, a wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach przekroczył 80 proc.
Na trasach dalekiego zasięgu Polskie Linie Lotnicze LOT bezpośrednio latają do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Połączenia te obsługują Boeingami 787 Dreamliner. Przewoźnik ma też połączenia bezpośrednie z wieloma europejskimi stolicami, m.in. Londynem, Paryżem. LOT obecny jest na niebie od 1929 roku, polski przewoźnik jest 12 najstarszą linią lotniczą na świecie.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,30 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.
na zdjęciu: Boeing 737-500, SP-LKA, PLL LOT. fot. Janusz Jakubowski, Flickr CC BY-SA 2.0
SW
Inne tematy w dziale Gospodarka