Dziś najbardziej palącą kwestią, jeśli chodzi o polskich przedsiębiorców, jest temat składki zdrowotnej. Nowa rzecznik MŚP powinna skupić się na działalności interwencyjnej. Ocenimy ją po owocach – mówi Salonowi 24 Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Nową rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców została pani Agnieszka Majewska, która po sześciu latach zastąpiła dotychczasowego rzecznika, Adama Abramowicza. Jak ocenia Pan ten wybór?
Cezary Kaźmierczak: Nie chciałbym się wypowiadać na temat personaliów, bo nie znam nowej pani rzecznik. Trudno mi prognozować, jak będzie pełnić swoją funkcję. Oceny będzie można dokonać za sześć lat, na podstawie podjętych działań w trakcie kolejnej kadencji.
Może Pan jednak określić, jakimi cechami powinien kierować się idealny rzecznik MŚP i jaka jest rola tej instytucji?
Instytucja jest niewątpliwie potrzebna i ma niebagatelne znaczenie dla sektora małych i średnich przedsiębiorców. Warunkiem jednak jest to, by rzecznik kierował się interesem mikroprzedsiębiorców, występował w ich sprawach, podejmował interwencje w trudnych sytuacjach, w których dani przedsiębiorcy się znajdą. Poprzedni rzecznik w takich sytuacjach występował. Co do roli Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, wszystko zależy od tego, w jaki sposób dana osoba pełni tę funkcję. Jeżeli nowa rzecznik zajmie się pisaniem manifestów, deklaracji, szeroko rozumianą polityką, to nic z tego nie będzie. Jeżeli natomiast zajmie się robotą, czyli przystępowaniem do postępowań, interwencjami, występowaniem w obronie poszczególnych przedsiębiorców, to oczywiście działanie to będzie efektywne i pożyteczne. Wszystko zależy od pani Agnieszki Majewskiej i tego, jak będzie sprawować funkcją rzecznika.
Poprzedni rzecznik MŚP wywodził się z Prawa i Sprawiedliwości, ale występował często wbrew swojemu macierzystemu środowisku?
Akurat to, czy rzecznik występuje wbrew, czy zgodnie z linią danej partii, formacji rządzącej, nie ma znaczenia. Istotne jest, czy działa w interesie przedsiębiorców. Akurat poprzedni rzecznik, jeśli chodzi o działalność interwencyjną, zrobił bardzo wiele dobrego. Nowej pani rzecznik życzę jak najlepiej, jak będzie, ocenimy po owocach.
Jakie kwestie na dziś uważa Pan za najważniejsze w kontekście małych i średnich przedsiębiorców?
Nie ulega wątpliwości, że tematem, którym dziś żyją polscy przedsiębiorcy, jest sprawa składki zdrowotnej. Jest oczekiwanie na przywrócenie zryczałtowanych zasad jej naliczania sprzed Polskiego Ładu. Obecna sytuacja jest największym problemem szczególnie przedsiębiorców najdrobniejszych, prowadzących biznes w biedniejszych powiatach. W poprzedniej rozmowie z Państwa serwisem mówiłem też o oczekiwaniach przedsiębiorców – jak wynika z naszych badań, osoby prowadzące działalność chcą przede wszystkim stabilności prawa. Nie chcą być zaskakiwane nagłą zmianą przepisów bądź problemami z ich interpretacją. Dlatego vacatio legis powinno być wydłużone.
A w sytuacjach spornych, właśnie w kwestii interpretacji przepisów, to rzecznik MŚP może wesprzeć przedsiębiorcę w zderzeniu z aparatem państwa?
Oczywiście, że tak. Natomiast nie ulega wątpliwości, że na dziś ze wszystkich tych problemów to temat składki zdrowotnej jest najbardziej palący. Powoduje największe koszty społeczne.
na zdjęciu: Agnieszka Majewska przyjęła funkcję rzecznika MŚP. fot. Ministerstwo Rozwoju i Technologii/x.com
Inne tematy w dziale Gospodarka