Trzy silniki, cztery skrętne koła i klasyczny van, który jest rasowym SUV-em. Taka sztuka mogła udać się tylko Renault. I się udała.
Renault nie boi się wyzwań i odważnych projektów. Dość wspomnieć modele Vel Satis, czy Avantime. Również pojawienie się pierwszej generacji Renault Espace było wydarzeniem, bo oto na rynku pojawił się wygodny samochód mogący pomieścić dużą rodzinę inny niż wszystkie pozostałe. Pierwsze Renault Espace zostało wprowadzone do sprzedaży w 1984 roku i natychmiast odniosło sukces. Kolejne generacje tylko umacniały pozycję modelu. A teraz szósta generacja Espace zaskakuje totalnie, bo chociaż nadal jest vanem, to jednocześnie także SUV- em, bo przecież na takie właśnie samochody jest teraz największa moda.
Nowy Espace - podróż
Widać, że nowy Espace to klasyczny SUV, który jednocześnie ma to co w minivanie najważniejsze z siedmioosobową kabiną na czele i z lekka prostokątnym nadwoziem. Samochód wygląda bardzo dobrze, ma nowoczesne, ale przy tym szlachetne, klasyczne rysy. Jest w nim siła, spełniona obietnica dynamiki, ale jednocześnie dostojeństwo i powaga.
Podróż tym autem jest po prostu komfortowa, prowadzenie pewne i kierowca ma świadomość, że to wóz, na którym można polegać. Do dyspozycji mamy podwójny wyświetlacz OpenR, czyli cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala oraz umieszczony pionowo ekran centralny o przekątnej 12 cali. W opcji jest również 9,3-calowy wyświetlacz przezierny (head up), przedstawiający informacje na przedniej szybie. I coś jest już standardem w najnowszych modelach Renault: dźwignia zmiany biegów przy kierownicy. Całość uzupełnia fantastyczny panoramiczny szklany dach o powierzchni ponad 1 metra kwadratowego.
Teraz Espace ma 472,2 cm długości, 184,3 cm szerokości (208,3 cm z lusterkami) i 164,5 cm wysokości. Rozstaw osi to 273,8 cm. Także dlatego miejsca nie brakuje nawet w trzecim rzędzie siedzeń, który często przez producentów dokładany jest na siłę z nadzieją, że będziemy wozić tutaj krasnoludki. W Espace w ostatni rzędzie siedzi się wygodnie, a dostęp do niego ułatwi funkcja Easy Access, która pozwala na przesunięcie drugiego rzędu aż o 26 cm i większe przechylenie oparcia.
Podstawowa pojemność bagażnika w wersji 5-miejscowej wynosi 581 litrów, maksymalnie można ją powiększyć do 1818 l. Wersja 7-miejscowa oferuje bardzo solidne odpowiednio 477-1777 l. Oprócz tego są trudne do policzenia schowki, skrytki i kieszenie o łącznej pojemności 39 litrów.
Renault Espace - dane techniczne
Nowe Renault Espace jest oferowane w jednej wersji silnikowej, jako klasyczna hybryda. Zespół napędowy składa się z trzycylindrowej jednostki benzynowej 1.2 turbo (130 KM, 205 Nm) oraz głównego silnika elektrycznego (70 KM, 205 Nm) i dodatkowego, tzw. wysokonapięciowego rozrusznika (25 KM, 50 Nm), który odpowiada za rozruch spalinowego motoru i synchronizację zmiany przełożeń. Moc systemowa tego układu wynosi 200 KM, a maksymalny moment obrotowy to 410 Nm. Producent zapewnia i sprawdziliśmy, że tak jest naprawdę, że w mieście nowe Espace może poruszać się nawet przez 80% czasu wyłącznie na prądzie, natomiast deklarowane średnie zużycie paliwa na poziomie 4,6 l/100 km oznacza zasięg do 1100 km na jednym zbiorniku. Kierowca ma do wyboru jeden z kilku trybów:
- w 100% elektrycznym tutaj koła napędza wyłącznie silnik elektryczny,
- dynamiczny hybrydowy - za napęd odpowiadają oba silniki – benzynowy i elektryczny,
- e-drive, kiedy silnik elektryczny napędza koła, a silnik benzynowy doładowuje akumulator trakcyjny
- spalinowy, kiedy silnik benzynowy napędza koła i/lub doładowuje akumulator trakcyjny,
- rekuperacyjny - koła napędzają silnik elektryczny, który doładowuje akumulator trakcyjny.
Samochód można zamówić z systemem czterech kół skrętnych 4Control Advanced z zawieszeniem wielowahaczowym na tylnej osi. I nie jest to bajer tylko bardzo praktyczne rozwiązanie, bo samochód dosłownie zawraca w miejscu – w mieście rzecz bezcenna.
Ceny zaczynają się od 192 900 zł, ale my znaleźliśmy nowe egzemplarze nawet za 179 900 zł. Renault Espace jest objęte 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów.
Źródło zdjęć: Renault
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Technologie