Terminal i elewator zbożowy w Porcie Szczecin do likwidacji
W poniedziałek „Rzeczpospolita” podała, że elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i zlikwidowany. Kupcem jest amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować terminal do przeładunku zbóż i na jego terenie przechowywać składniki do produkcji klejów, w tym mocznik.
Elewator w Szczecinie jest ważny dla polskich rolników
Wszystko wskazuje, że zarobią na tym Niemcy. Do Gdyni ze Szczecina jest 355 km, a do portu Mukran w Niemczech – jedynie 130 kilometrów. Nic też dziwnego, że likwidowany terminal w Szczecinie ważny jest także dla rolników z lubuskiego, a także z Wielkopolski czy Dolnego Śląska.
– Elewator Andreas powinien dalej obsługiwać towary rolne, bo dobrze służy polskim rolnikom. Jeśli nie ma innego wyjścia, powinien zainteresować się tym Skarb Państwa – mówi „Rz” Dariusz Kutzias prezes Daku International, firmy eksportującej zboże.
Przetarg na terminal w Gdańsku odwołany bez podania przyczyny
Elewator i terminal Andreas to już trzeci tego typu obiekt, którego przyszłość w Polsce jest wysoce niejasna. Całkiem niedawno błyskawicznie został unieważniony wynik przetargu na terminal zbożowy w Gdyni, a przetarg na terminal w Gdańsku – odwołany bez podania przyczyn. Należy jednak podkreślić, że zarząd portu morskiego w pierwszym z wymienionych miast ogłosił nowy przetarg.
Fot. Terminal Andreas w Szczecinie
KW