Trzecia Droga postawi się Koalicji Obywatelskiej? Szymon Hołownia na sobotniej konwencji Polski 2050 zapewnił, że popiera budowę CPK. Formacja wyraża za to sprzeciw w sprawie kredytu 0 proc., który - zdaniem wielu ekspertów - podniesie w efekcie ceny mieszkań na rynku. - Nie ma mowy o rozwoju Polski bez nowoczesnej infrastruktury - oświadczył marszałek Sejmu.
Konwencja Polski 2050
Wielocentryczność, innowacyjna zielona gospodarka oraz transformacja transportowa - to trzy filary rozwoju Polski, które w sobotę przedstawił marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Szef Polski 2050 opowiedział się za budową CPK oraz rewizją dyrektywy ETS2, sprzeciwiając się jednocześnie pomysłowi kredytu 0 procent.
Pierwszy z trzech filarów rozwoju Polski:
Wielka transformacja transportowa
1️⃣ TAK dla CPK
2️⃣ Kolej w każdym powiecie
3️⃣ TAK dla Polski 100-minutowej.
Byłem sceptykiem CPK ze względu na koszty społeczne projektu. Zmieniłem zdanie, bo dane są nieubłagane. Budowa 10. największego lotniska w UE nie jest megalomańskim projektem w 6. największej gospodarce w UE - przekazał w mediach społecznościowych Hołownia.
- Do końca dekady musimy zbudować to lotnisko i szybką kolej między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, czyli tzw. Igrek. Przekonamy do tego partnerów w Koalicji, bo to dobre dla Polski. Ale rozwój infrastruktury to nie tylko szybkie pociągi między metropoliami. Rozwojowy cel na miarę polskich potrzeb i ambicji to Polska 100-minutowa. Dojazd z każdego miasta województwa do stolicy regionalnej transportem publicznym w max. 100 minut, który zapewnimy dzięki kolei w każdym powiecie. Nie ma mowy o rozwoju Polski bez nowoczesnej infrastruktury - dodał współzałożyciel Trzeciej Drogi.
Kredyt 0 proc. bez poparcia koalicjantów
Szymon Hołownia wyraził sprzeciw wobec kredytu 0 proc., który forsuje KO. Oznacza to, że jeden ze 100 konkretów, który krytykuje również Lewica, praktycznie nie ma szans powodzenia.
- Dziś 80 proc. nowych mieszkań powstaje tylko w 20 proc. gmin. Musimy to zmienić. Nigdy więcej programów typu "Bezpieczny kredyt 2 proc.", który wzbogacił deweloperów w metropoliach i doprowadził do wzrostu cen w całej Polsce. Polska 2050 nie poprze tego pomysłu. Zagłosujemy za to za wsparciem społecznego budownictwa mieszkaniowego - tłumaczył na konwencji Trzeciej Drogi Hołownia.
CPK powstanie
Marszałek Sejmu opowiada się za rewolucją transportową, polegającą na tym, by z każdego miasta wojewódzkiego dojechać do stolicy jednostki terytorialnej w maksymalnie 100 minut. - Przez 20 lat powstały w Polsce tysiące kilometrów autostrad. A kolej? Tu czas się zatrzymał - mówił Hołownia.
Polityk zapowiedział budowę CPK do końca dekady. Nie wyjawił jednak szczegółów - czy ma na myśli kontynuację projektu PiS czy, tak jak KO, modyfikacje w postaci wyrzucenia komponentu lotniczego i drastycznych zmian w sferze kolejowej.
- Byłem bardzo sceptyczny wobec budowy CPK, ze względu na bardzo wysokie koszty społeczne tego projektu. Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego - i wydaje się, że da się ten projekt poprowadzić, bez niszczenia ludziom życia - określił Hołownia.
Fot. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu/PAP
GW
Inne tematy w dziale Polityka