Nie wiem, po co my się mamy zajmować na przykład wydawaniem prasy – powiedział w czwartek na konferencji prasowej szef Grupy Orlen Ireneusz Fąfara. To wymowna wypowiedź w kontekście przyszłości Polska Press i obecności multienergetycznego koncernu z Płocka na rynku prasowym.
Nowy szef Orlenu sceptyczny wobec Polska Press
Ireneusz Fąfara został prezesem Orlenu w pierwszej połowie kwietnia br. W czwartek na konferencji prasowej zapytano go o złożoną strukturę koncernu. Fąfara pracował już wcześniej. w Orlenie - od wiosny 2010 r. kierował litewską spółką ówczesnego PKN Orlen - Orlen Lietuva, dawniej Mazeikiu Nafta w Możejkach.
W poprzednich latach Orlen przejęł m.in. Energę, PGNiG i Grupę Lotos (bez części aktywów, m.in. zdecydowanej większości stacji paliwowych w Polsce), a także firmy z rynku mediów i marketingu.
Obecny prezes Orlenu ma – jak się zdaje – zupełnie inny pomysł na Orlen.
– W tej chwili to jest olbrzymi koncern mający bardzo wiele obocznych działalności, których sens posiadania przez tak wielki koncern jest co najmniej wątpliwy - mówiąc językiem dyplomatycznym. Nie wiem, po co my się mamy zajmować na przykład wydawaniem prasy – powiedział.
– Chcielibyśmy na pewno uprościć najbardziej jak się da firmę, skoncentrować się na tym, co jest najważniejsze – wskazał Ireneusz Fąfara.
Orlen przejął Polska Press od Verlagsgruppe Passau
Branżowy portal Wirtualne Media przypomina, że Orlen na rynek prasowy wszedł ponad trzy lata temu. Przejęcie Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau ogłosił pod koniec 2020 roku, a sfinalizował wiosną 2021 roku.
Wiadomo, że Orlen ma już chętnych na Polska Press. Zmiany w koncernie prasowym zaczęły się na początku 2024 roku. Po odwołaniu w lutym poprzedniego składu zarządu Orlenu zmieniły się też władze Polska Press. 23 lutego rada nadzorcza Polska Press odwołała ze skutkiem natychmiastowym wszystkich członków zarządu spółki. Zdymisjonowani zostali prezes Stanisław Bortkiewicz, Dorota Kania, Miłosz Szulc i Łukasz Greszta. Nowym prezesem został Zenon Nowak, do zarządu powołano też Elżbietę Żuraw i Mirosław Mazurowski.
Orlen podał wówczas, że otrzymał dwie wstępne oferty podmiotów zainteresowanych kupnem Polska Press, ale nie są to oferty wiążące.
Nieoficjalnie wiadomo, że jedną z ofert złożyła Grupa ZPR Media, wydająca m.in. „Super Express”.
Orlen na rynku mediów w Polsce
Polska Press to nie jest jedyna forma działalności Orlenu na rynku mediów. Jesienią 2020 roku zapłacił 130 mln zł za 64,9 proc. akcji przechodzącego wówczas restrukturyzację dystrybutora prasowego Ruch (pozostałe udziały należą do państwowych spółek PZU i Alior Bank). Wiązało się to z zamknięciem wielu kiosków Ruchu. Orlen postawił za to ponad 3,5 tys. automatów paczkowych: w ramach usługi dotyczącej dostarczania zakupów internetowych, czyli Orlen Paczka
Od kilku lat Orlen ma 66 proc. udziałów agencji mediowej Sigma Bis, pozostałe 34 proc. należy do PZU. Sigma BiS obsługuje w zakresie planowania i zakupu mediów przede wszystkim duże spółki Skarbu Państwa.
Orlen z mniejszymi wpływami i zyskiem
W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Orlen zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 28,9 proc. - ze 115,83 do 82,33 mld zł. Zmalała też zyskowność koncernu: na poziomie EBITDA z 16,54 do 7,73 mld zł, na operacyjnym - z 12,72 do 4,32 mln zł, a na poziomie netto - z 9,47 do 2,87 mld zł. Firma zaznaczyła w komunikacie, że na wynik jej segmentu wydobycie w wysokości -4,1 mld zł wpływ miały przede wszystkim przyjęte rozwiązania regulacyjne wspierające konsumentów, a także spadek cen gazu o ok. 48 proc.
KO
Źródło zdjęcia: Siedziba wydawnictwa Polska Press. Fot. PAP/Marcin Obara
Inne tematy w dziale Kultura