Dla wielu z nas długi majówkowy weekend to nie tylko szansa na odpoczynek i rodzinne grillowanie, ale również okazja do zrobienia remontu lub zaległych porządków. Niektórzy specjalnie odkładali pieniądze na ten cel.
Majówka pod znakiem remontów i napraw
Wśród wiosennych porządków Polaków największym wyzwaniem jest remont domu lub naprawa samochodu. Wraz z korzystniejszą pogodą Polacy rozpoczynają remonty, wyjazdy czy porządki w domach i ogrodach. Jest to okres realizacji zaplanowanych wcześniej projektów i podejmowania nowych aktywności, więc też zwiększonych wydatków. Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2024” wynika, że największym w tym czasie obciążeniem dla budżetu respondentów jest remont domu lub mieszkania.
Dodatkowo jedna piąta ankietowanych deklaruje, że znaczącym wyzwaniem są dla nich wydatki na wyposażenie własnego kąta, czyli zakup mebli czy artykułów RTV i AGD. Z kolei jedna czwarta (25 proc.) jako wyzwanie finansowe tej wiosny wymienia naprawę obecnego samochodu lub zakup nowego. Co więcej, trzech na dziesięciu Polaków (29 proc.) odkłada kwoty z bieżącego budżetu na nadchodzący wyjazd wakacyjny. Mniej osób natomiast deklaruje, że najwięcej pieniędzy przeznaczy na uporządkowanie lub urządzenie przestrzeni zielonych: ogrodu, tarasu czy działki (14 proc.), a tylko 11 proc. wskazuje na koszty związane z organizacją lub udziałem w rodzinnych uroczystościach jak: wesele, komunia, chrzciny.
– Tegoroczne wyniki dotyczące wyzwań finansowych, pokazują, że wiosenny nastrój motywuje Polaków do zmian nie tylko we własnym życiu, ale też najbliższym otoczeniu. Badanie wykazuje, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni postrzegają urządzenie ogrodu lub tarasu za wyzwanie budżetowe (18 proc. wskazań wśród pań, w kontraście do 9 proc. u panów). Panie wskazują także częściej na wyjazdy – te krótsze (na „majówkę” czy w Boże Ciało) – 14 proc. oraz te dłuższe (wakacyjne) – 32 proc. Dla porównania, odsetek mężczyzn w tych kategoriach wynosi odpowiednio 7 i 26 proc. Panowie z kolei częściej jako obciążenie finansowe wskazują inwestycję w samochód – blisko jedna trzecia z nich (29 proc.), w stosunku do jednej piątej kobiet (20 proc.) – komentuje Anna Lipińska-Bednarz z Santander Consumer Banku.
Kredyt na remont? Ten pomysł ma swoich zwolenników
Polacy słyną z konsekwencji w dążeniu do założonych przez siebie celów i aby je osiągnąć są gotowi na wyrzeczenia. Mamy dwie główne strategie na pokrycie wiosennych wydatków. Okazuje się, że najwięcej, bo aż 58 proc. ankietowanych skorzysta w tym celu ze swoich bieżących dochodów. Co więcej, połowa respondentów wskazała, że w obliczu wyzwań finansowych wyda odłożone pieniądze. W dalszej kolejności 17 proc. badanych planuje pozyskać fundusze z dodatkowej pracy lub premii. Część Polaków nie chce obciążać swojego budżetu i skłania się ku pozyskaniu pomocy z instytucji bankowych – 8 proc. deklaruje, że z tego powodu skorzysta z kredytu gotówkowego, a 7 proc. zapłaci kartą kredytową. Pozostałe odpowiedzi uwzględniają finansowanie z wykorzystaniem pieniędzy otrzymywanych z programów rządowych (6 proc.), pożyczki od rodziny lub przyjaciół (5 proc.), a także skorzystanie z płatności odroczonej (5 proc.). Najrzadziej ankietowani wezmą pożyczkę z własnego zakładu pracy (3 proc.).
Nieco ponad jedna trzecia Polaków przyznaje, że kredyt gotówkowy pomógłby im on w remoncie domu czy mieszkania. Większość ankietowanych skłania się ku kwocie nieprzekraczającej 10 000 złotych. Jedna piąta skorzystałaby z niego, aby naprawić obecne lub kupić nowe auto. Z kolei 18 proc. w tej sytuacji pomyślało o funduszach na wakacje, a 17 proc. o wyposażeniu domu lub mieszkania.
Pięćdziesięciolatkowie chętniej niż inne grupy wiekowe chcieliby przeznaczyć pieniądze pożyczone od banku na wyposażenie domu lub mieszkania – w tej grupie zrobiłaby tak co trzecia osoba. Ale też ta grupa wiekowa deklarowała najniższą kwotę. Trzydziestolatkowie z kolei twierdzili, że potrzebowaliby pożyczyć więcej niż 60 000 zł, aby zrealizować wybrany przez siebie wiosenny cel. W przypadku najmłodszych badanych widoczne jest też większe zainteresowanie kredytem na organizację lub udział w rodzinnej uroczystości, chęć pożyczki na ten cel wskazało aż 20 proc. z nich. Dla porównania, wśród ogółu Polaków odsetek ten wynosi jedynie 7 proc.
Tomasz Wypych
Grill, fot. pexels.com/CC0
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Rozmaitości