Budowa CPK to "wypowiedzenie wojny niemieckiemu przemysłowi lotniczemu" - pisał kilka dni temu "Welt". Rząd w Berlinie odcina się od artykułu w "Die Welt" i w odpowiedzi na pytania money.pl przekonuje, że "to nie jest jego punkt widzenia".
- Stwierdzenia w cytowanym artykule nie zostały wypowiedziane przez rząd federalny. To nie jest nasz punkt widzenia - mówi money.pl Florian Druckenthaner, rzecznik Federalnego Ministerstwa Transportu i Cyfryzacji w Niemczech.
Niemiecki rząd odcina się od publikacji "Die Welt"
Napisano w nim, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce to "wypowiedzenie wojny niemieckiemu przemysłowi lotniczemu". Philipp Fritz stwierdził, że choć w Niemczech "nie kończą się sukcesem żadne większe projekty infrastrukturalne, Polska buduje nowe gigalotnisko. To wypowiedzenie wojny niemieckiemu przemysłowi lotniczemu, który już cierpi z powodu wysokich podatków ekologicznych".
"Ma sens z punktu widzenia ochrony środowiska"
Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfryzacji przekonuje w odpowiedzi na pytania money.pl, że niemieckie (i europejskie) spojrzenie na plany CPK jest zupełnie inne.
- Do tej pory brakowało takiego lotniska dla Europy Wschodniej, przez co wiele lotów długodystansowych musiało odbywać się przez istniejące huby w Europie Zachodniej. Patrząc z tej perspektywy, taki hub ma nawet sens z punktu widzenia ochrony środowiska i klimatu, ponieważ loty przesiadkowe zmniejszają ruch point-to-point - dodaje Druckenthaner.
Money.pl zwrócił się z prośbą o komentarz do Niemieckiego Stowarzyszenia Portów Lotniczych (ADV), zarządzającego lotniskami w całych Niemczech. Również ono przekonuje, że "z zadowoleniem przyjmuje rozwój nowego lotniska CPK".
- Globalny ruch lotniczy będzie nadal rósł. Dzięki nowemu lotnisku węzłowemu Polska będzie dobrze przygotowana na przyszły popyt - mówi money.pl Ralph Beisel, dyrektor zarządzający ADV. Według niego nie będzie istotnego negatywnego wpływu na działające już w Niemczech lotniska.
- Jeśli chodzi o niemieckie lotniska hubowe FRA i MUC, jesteśmy przekonani, że mają one własną historię wzrostu z lojalnymi liniami lotniczymi i klientami - podkreśla Beisel.
Co rząd planuje ws. CPK?
Rząd Donalda Tuska nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji w sprawie CPK. Zapowiadane audyty dotychczas zakończyły się fiaskiem. PO otwarcie opowiadała się przeciwko budowie CPK. W kampanii Koalicja Obywatelska zmieniła retorykę i zapowiedziała weryfikację inwestycji.
Od 2017 r. na przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wydano 2,7 mld zł. Otwarcie nowego lotniska planowane było na 2028 r. Obecnie termin ten stoi pod znakiem zapytania.
MD
Zdjęcie: Jedna z koncepcji CPK, fot. CPK.pl/Źródło: Chapman + Taylor
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Polityka