Szybko, łatwo, intuicyjnie i za pomocą aplikacji chce kupować Pokolenie Z. To ważne, bo Generacja Z coraz mocniej rozpycha się na rynku.
Młodzi Polacy pokochali zakupy online
Aż 86,2 proc. młodych Polaków decyduje się na zakupy online lub w aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej. Tylko 4,4 proc. pokolenia Z robi zakupy w sieci tylko raz na pół roku bądź rzadziej. Takie dane przynosi badanie agencji badawczej SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska.
Młodzież najchętniej kupuje to odzież i obuwie (70,6 proc.), wszelkiego rodzaju bilety (50,5 proc.), kosmetyki, produkty do pielęgnacji (44,8 proc.) czy platformy streamingowe i treści rozrywkowe – 41,9 proc.. W czołówce znalazła się też elektronika oraz gadżety technologiczne - aż 40,4 proc. kupuje ją przez Internet.
- Pokolenie Z to pierwsza generacja wychowana w całkowicie zdigitalizowanym środowisku. To oni zmieniają standardy pracy, oblicze handlu oraz inicjują nowe trendy. Są odważni i nie boją się wyzwań. Pokolenie Z, jeśli nie jest usatysfakcjonowane produktem, zmienia markę, nie przywiązuje się. Przede wszystkim ważne jest dla nich podejście do zrównoważonego rozwoju oraz wygoda. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej młodych Polaków robi zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub strony internetowej marki. Nic dziwnego, ponieważ spędzają oni coraz więcej czasu w sieci, to jest ich naturalne środowisko. W odpowiedzi na ten trend w lutym jako pierwsi z dużych, ogólnokrajowych sieci mających sklepy stacjonarne i sklep internetowy w branży elektroniki użytkowej uruchomiliśmy aplikację mobilną i zaledwie w ciągu pierwszych kilku dni po premierze zainstalowało ją niemal 100 tys. użytkowników – informuje Snjezana Bandner, prezeska MediaMarkt Saturn Polska.
Młodzi cenią sobie rabaty na produkty
Z raportu „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” wynika, że jako największą zaletę zakupów online i w aplikacjach mobilnych, pokolenie Z wskazało przede wszystkim unikanie tłumów i kolejek (33,3 proc.), możliwość porównywania cen (30 proc.), szeroki wybór produktów (29,4 proc.) oraz wygodny dostęp (29 proc.). Młodzi doceniają także zarezerwowane tylko dla tego kanału rabaty, jakie czekają na nich online lub w aplikacjach (20,7 proc.). Co ciekawe, rabaty oferowane przez marki na zakupy doceniają przede wszystkim kobiety (25,1 proc.). W przypadku mężczyzn w tej samej kategorii wiekowej zainteresowanie tym benefitem jest o wiele mniejsze (16,4 proc.), natomiast ta grupa zainteresowana jest przede wszystkim wygodną formą dostawy (31,3 proc.).
- Nasze ostatnie badanie pokazuje, że klienci lubią otrzymywać dodatkowe rabaty, kupony promocyjne czy możliwość podpięcia karty lojalnościowej w swojej aplikacji. Dzięki tym rozwiązaniom mogą szybko wymienić swoje punkty z programu lojalnościowego na zniżkę, która jest do wykorzystania online i w sklepach stacjonarnych sieci. Jest to więc kolejna forma oszczędności. W pierwszych czterech tygodniach po premierze aplikacji nasi klienci mogli liczyć na cotygodniowe oferty specjalne, np. zniżki za zakup 2 produktów, czy kupon za wydanie określonej kwoty. Z naszych danych wynika, że taka forma zachęty rzeczywiście cieszy się zainteresowaniem najmłodszego pokolenia konsumentów - stwierdza Snjezana Bandner.
Nowy trend w zakupach
Dla młodych ludzi ważna jest funkcja pozwalająca na sprawdzenie dostępności produktu w ulubionym sklepie stacjonarnym, bo aż 24,4 proc. młodych Polaków oczekuje tej informacji w aplikacji mobilnej. Pokazuje to, że wciąż przy zakupach np. droższej elektroniki, czy dużego sprzętu AGD do domu, młodzi wolą zobaczyć sprzęt na żywo przed jego zakupem. Młodzi klienci oczekują od aplikacji mobilnych dedykowanych rabatów - 39,6 proc. zapytanych, możliwości śledzenie przesyłki (36,8 proc.), intuicyjnego interfejsu użytkownika (24,2 proc.), czy szybszego dostępu do interesujących produktów (20,9 proc.).
– Uważam, że bardzo przydatną i przyszłościową funkcję, wpływającą na wygodę zakupów, nawet w sklepie stacjonarnym jest możliwość skanowania produktów i sprawdzania ich cen, opisu, recenzji, a także opinii klientów w aplikacji mobilnej. Dzięki temu, w zaledwie kilka minut możemy dowiedzieć się wszystkiego o produkcie, który nas interesuje. Myślę, że trend zakupów online stanie się w przyszłości dominującym sposobem na zakupy. Sądzę, że nie spowoduje to jednak eliminacji sklepów stacjonarnych. Z pewnością zmieni się ich funkcja, bardziej na salony wystawowe, gdzie można dotknąć produktu, przetestować jego możliwości, a potem wygodnie siedząc w domu lub na spotkaniu z przyjaciółmi, kupić przez aplikację wcześniej wybrany i sprawdzony sprzęt - podsumowuje prezes Snjezana Bandner.
Tomasz Wypych
Zdjęcie ilustracyjne, zakupy online. Fot. Pixabay
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka