Jeśli tak dalej pójdzie to już wkrótce co dziesiąty nowy samochód importowany przez Niemcy będzie pochodził z… Polski.
Podczas recesji rośnie udział Grupy Wyszehradzkiej w imporcie Niemiec. W 2023 r. niemiecki import towarów zmalał aż o 10,1 proc. Tak wynika z danych Federalnego Urzędu Statystycznego Niemiec.
Na tym tle wyniki niemieckiego importu z państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) kształtują się wyjątkowo korzystnie. Wartość dostaw towarów do Niemiec z Węgier zwiększyła się w porównaniu z 2022 r. o 8 proc., ze Słowacji – o 5,5 proc., a z Czech i Polski – po blisko 3 proc. Relatywnie wysoką odporność eksportu V4 do Niemiec na recesję niemieckiej gospodarki można tłumaczyć specyfiką tego eksportu. Produkty pochodzące z V4 są na rynku niemieckim nadal tańsze niż pochodzące od dostawców z innych krajów, ale nie ustępują im jakością.
Recesja w Niemczech a import w V4
Recesja sprzyja zwykle przesunięciu popytu z droższych produktów na tańsze, w tym na te z państw V4. Dzięki dobrym wynikom eksportu, państwa Grupy Wyszehradzkiej zwiększyły w 2023 r. swój udział w niemieckim imporcie towarów o blisko 2 pkt. proc. Polska odniosła duży sukces, bo była po USA drugim krajem, który zyskał najwięcej. W 2023 r. jej udział w niemieckim imporcie był o 0,75 pkt. proc. wyższy niż rok wcześniej i wyniósł 6 proc. Czechy odnotowały wzrost udziału o 0,55 punktów procentowych (do 4,5 proc.), Węgry – o 0,46 pkt. proc. (do 2,7 proc.), a Słowacja – o 0,23 pkt. proc. (do 1,5 proc.). Cztery państwa V4 w 2023 r. odpowiadały łącznie za 14,7 proc. dostaw towarów do Niemiec. Dla porównania, udział Chin w 2023 r. wyniósł 11,5 proc., tj. o 1,3 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.
Grupa Wyszehradzka jest kluczowym dostawcą do Niemiec niektórych wyrobów przetwórstwa przemysłowego. W 2023 r. ponad 61 proc. wyrobów tytoniowych oraz blisko 46 proc. mebli sprowadzonych do Niemiec pochodziło z państw V4. Odpowiadały one także za blisko 30 proc. dostaw pojazdów samochodowych oraz części motoryzacyjnych do Niemiec oraz za ponad 27 proc. niemieckiego importu urządzeń elektrycznych i wyrobów z drewna. Wysoki, bo powyżej 20 proc., był także udział państw V4 w przywozie do Niemiec wyrobów gotowych z metali, wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych oraz wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych.
Co importuje głównie V4 z Niemiec
Mimo recesji w 2023 r., państwa V4 wyraźnie zyskały na znaczeniu jako dostawca niektórych wyrobów do Niemiec. O ponad 17 pkt. proc. zwiększył się udział V4 w niemieckim imporcie wyrobów tytoniowych, a o 6,7 pkt. proc. w imporcie mebli. O blisko 3 pkt. proc. państwa V4 zyskały w przywozie do Niemiec wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych, urządzeń elektrycznych, a o 1,5 pkt. proc. w imporcie metali, maszyn i urządzeń oraz wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych. W niektórych grupach wyrobów przemysłowych znaczenie państw V4 w dostawach do Niemiec zmalało. Były to m.in.: komputery, urządzenia elektroniczne i optyczne, pozostały sprzęt transportowy oraz koks i produkty rafinacji ropy naftowej.
Odporny na recesję za Odrą okazał się również polski i czeski eksport wyrobów przemysłu motoryzacyjnego do Niemiec. Najlepiej wypadła Polska, której udział w niemieckim imporcie wyrobów przemysłu motoryzacyjnego zwiększył się o 0,7 pkt. proc., do 8,4 proc. Nieznacznie, bo o 0,1 pkt. proc. wzrosło znaczenie Czech (do 9,6 proc.). Natomiast Węgry i Słowacja straciły na znaczeniu w dostawach wyrobów przemysłu motoryzacyjnego do Niemiec (odpowiednio o 0,3 pkt. proc. i 0,2 pkt. proc.). Dobry wynik Polski to przede wszystkim efekt dostaw części motoryzacyjnych, a w mniejszym stopniu gotowych pojazdów.
Fot. Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Gospodarka