Okazuje się, że kobiety i mężczyźni regularnie odkładają pieniądze, starają się kupować taniej. Różni nasze płcie skłonność do zmartwień i podejmowanego ryzyka, a także cele oszczędnościowe.
Bank Credit Agricole sprawdza podejście Polek i Polaków do oszczędzania
Bank Credit Agricole od lat sprawdza podejście Polek i Polaków do oszczędzania. Badania pokazują, że stereotyp kobiety, która nie kontroluje swoich wydatków i gubi się w finansowym świecie, nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Kobiety są żywo zainteresowane finansami i martwią się o swoją sytuację finansową w przyszłości (obawy co do swojej sytuacji finansowej w przyszłości ma 67 proc. kobiet), dlatego proaktywnie szukają informacji o tym, jak warto oszczędzać – takie działania deklaruje 55 proc. kobiet i 54 proc. mężczyzn.
Kobiety rzadziej ryzykują w sprawach finansowych
Wyraźne różnice można dostrzec w sferze podejmowania konkretnych działań, a w szczególności – skłonności do ryzyka. Mężczyźni chętniej interesują się kryptowalutami (38 proc.), podczas gdy to samo robi o 10 punktów procentowych mniej kobiet (28 proc.). Jednocześnie więcej mężczyzn szuka opłacalnych sposobów na pomnażanie oszczędności w bankach (50 proc.). Tym tematem interesuje się nieco mniej kobiet, bo 44 proc.
– Wydawałoby się, że postawy wobec oszczędzania kobiet i mężczyzn będą znacząco się różnić. Wyniki naszych badań pokazują, że nie do końca tak jest. Zarówno mężczyźni jak i kobiety w równym stopniu interesują się finansami i oszczędzaniem – mówi Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. Badań i Analiz Rynku.
Ponad 55 proc. Polek deklaruje posiadanie oszczędności, a dla mężczyzn wynik ten wynosi 61 proc. Kobietom odkładanie pieniędzy utrudniają zbyt niskie dochody (67 proc.), natomiast mężczyznom – wysokie koszty codziennego życia (45 proc.). Kobiety częściej inwestują w swój rozwój (9 proc.), podczas gdy robi to zaledwie 3 proc. mężczyzn. One także w nieco większym stopniu odkładają na wakacje (25 proc.), remont i wyposażenie domu (26 proc.), a oni chętniej oszczędzają na zakup sprzętu elektronicznego (9 proc.).
Polki i Polacy oszczędzają
Zarówno Polki, jak i Polacy oszczędzają. Takie zachowanie deklaruje 72 proc. kobiet i 76 proc. mężczyzn. Obie płcie są również dość bierne, jeśli chodzi o podejście do pomnażania oszczędności lub do ograniczania strat związanych z inflacją. Tylko 15 proc. mężczyzn i 8 proc. kobiet przeniosło część lub całość oszczędności na bardziej opłacalny produkt bankowy w innym banku. Z kolei kobiety przodują w poszukiwaniu rabatów i promocji, żeby zaoszczędzić. Robi to 86 proc. z nich, ale ten odsetek jest także wysoki u mężczyzn, bo wynosi aż 81 proc.
– Pewne różnice w konkretnych działaniach związanych z pieniędzmi czy oszczędzaniem można tłumaczyć bardziej tradycyjnym podziałem ról, który nadal panuje w części gospodarstw domowych. To tam kobiety częściej planują domowe zakupy, więc być może dlatego częściej szukają promocji. Wciąż również istnieje pewna dysproporcja w zarobkach kobiet i mężczyzn, stąd też prawdopodobnie bardziej „odważne” ruchy mężczyzn, jeśli chodzi o działanie na oszczędnościach – wyjaśnia Katarzyna Kierzkowska.
W innych badaniach sprawdzono też, na jaki cel aktualnie oszczędzają Polacy. Okazuje się, że zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn najczęstszym powodem jest „czarna godzina”. Niestabilność dzisiejszego świata sprawia, że taką odpowiedź wybrało aż 41 proc. ankietowanych, którzy oszczędzają aktualnie na konkretny cel. Drugi, równie ważny, cel to remont lub zakup domu czy mieszkania (38 proc. osób z tej grupy). Ostatnie miejsce na podium zajmuje przyjemniejszy powód, czyli wyjazdy urlopowe – już co trzecia osoba, która oszczędza aktualnie na sprecyzowany cel (34 proc.) zbiera na taką okazję.
Tomasz Wypych
Źródło zdjęcia: Oszczędności mają płeć? Kobiety jedno mocno wyróżnia. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka