Kia Niro drugiej generacji to teoretycznie jeden model, ale w praktyce dostajemy do wyboru trzy różne samochody pomyślane w myśl zasady dla każdego coś dobrego. A tego dobrego jest naprawdę dużo.
Odważna stylistyka
Kia Niro pierwszej generacji trafiła do sprzedaży w 2016 roku i od razu zyskała olbrzymią popularność. Nic dziwnego, że Koreańczycy poszli za ciosem i przedstawili kolejne wcielenie crossovera, który sprawiając wrażenie większego niż jest w rzeczywistości zaspokoi marzenia również tych, którzy o SUV-ie dopiero myślą, a klasycznego „osobowego” już nie chcą.
Nowy model stworzono zgodnie z aktualnym językiem stylistycznym marki – każda marka ma teraz taki język. Styl Kia to „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Niro 2 została zaprojektowana praktycznie od podstaw. Z przodu prezentuje ewolucję charakterystycznego dla samochodów marki Kia motywu „Tiger Face”, który został powiększony i rozciąga się od pokrywy silnika aż po zderzak. Kanciaste światła do jazdy dziennej o wzorze „Heartbeat” potęgują współczesny wygląd auta, natomiast osłona podwozia i nakładki na nadkolach podkreślają jego surowy charakter. Stylistyka jest odważna, ale nie przesadnie awangardowa i na pewno nie do podrobienia. To od wielu już lat znak rozpoznawczy KIA.
Bezpiecznie i komfortowo
Dzięki platformie „K” stworzonej dla samochodów segmentu C, wnętrze nowego Niro jest obszerniejsze niż dotychczasowego modelu. Większa przestrzeń i rozwiązania poprawiające ergonomię zapewniają wyjątkowo dużo miejsca dla pasażerów przednich foteli. Smukłe oparcia przednich foteli uwalniają dodatkową przestrzeń z tyłu, zapewniając więcej miejsca na kolana pasażerów siedzących z tyłu. Kia Niro mierzy teraz 442,0 cm długości, 182,5 cm szerokości i 156,0 cm wysokości. Jej rozstaw osi to 272,0 cm. Bazowa pojemność bagażnika w hybrydzie wynosi bardzo dobre 451 litrów, a maksymalnie można ją powiększyć do 1445 l. Jak to najczęściej bywa hybryda plug-in oferuje nieco mniejszy bagażnik, odpowiednio: 348-1342 l.
Jak na współczesne samochody przystało kierowca ma do dyspozycji duży ekran, który można spersonalizować tak, by wyświetlał to, co chcemy i tak, jak chcemy. Obsługa jest logiczna i prosta. Oczywiście najlepiej nauczyć się jej w czasie postoju, ale wystarczy do tego czas potrzebny do wyjechania z parkingu. Oprócz paneli dotykowych są również tradycyjne klawisze – sprzęt dobrze współpracuje z kierowcą. Żadnych zastrzeżeń nie budzi jakość materiałów, wykończenia i dopasowania elementów. Widać, że projektant zawieszenia wiedział, że służy ono przede wszystkim do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu podróżujących. Jest z lekka twarde, ale dobrze „wybiera” dziury w jezdni i tłumi nierówności.
Trzy w jednym
Jak wspomnieliśmy Kia Niro to tak naprawdę trzy modele w jednym. Do wyboru mamy Niro Hybrid (HEV), która korzysta z połączenia wyjątkowo sprawnego silnika benzynowego z rodziny Smartstream z silnikiem elektrycznym oraz 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Jazda do tyłu odbywa się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego, co wpływa na wyeliminowanie emisji spalin podczas manewru cofania. Maksymalna moc to 141 KM, moment obrotowy - 265 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sek., a prędkość maks. Wynosi 165 km/h. Bateria ma pojemność 1,32 kWh. Maksymalna masa holowanej przyczepy to 1300 kg. Ceny Niro Hybrid zaczynają się od 130 600 zł.
Dalej jest Niro Plug-In Hybrid Podobnie jak Niro HEV, ten model także korzysta z połączenia silnika benzynowego z rodziny Smartstream z mocniejszym silnikiem elektrycznym o mocy 62 kW oraz 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Dzięki większej pojemności baterii (11,1 kWh) posiada zasięg w trybie EV do 65 km. Maksymalna moc to imponujące 183 KM, moment obrotowy 265 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,6 sek. , a prędkość maks. 168 km/h. Maksymalna . masa holowanej przyczepy wynosi 1300 kg. Ceny tej wersji zaczynają się od 160 800.
I wreszcie Niro EV, czyli wersja elektryczna nowego Niro, która łączy duży zasięg 460 km (WLTP) i bardzo dobre osiągi. Zapewnia to bateria o pojemności 64,8 kWh ładowana szybką ładowarką od 10 proc. do 80 proc. w czasie 43 minut. Maksymalna moc wynosi 204 KM, moment obrotowy - 255 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sek. Prędkość maks. To 167 km/h, maksymalna masa holowanej przyczepy - 750 kg Ceny zaczynają się od 198 900 zł.
Kia, jako jedyna na europejskim rynku oferuje gwarancję na 7 lat lub 150,000 km przebiegu.
Tomasz Wypych
Nowa Kia Niro. Fot. Kia
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Technologie