Polscy przedsiębiorcy lepiej oceniają obecną i przyszłą sytuację gospodarczą kraju, co przekłada się na optymistyczne oceny obecnej i przyszłej kondycji finansowej firm. I dlatego chcą kupować samochody.
„Portfele Polaków pod lupą”
Czwarta edycja badania „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services pokazuje, że w 2024 r. podobnie jak przed rokiem, zakupem samochodu zainteresowana jest 1/4 przedsiębiorców. Wynik może być w jeszcze lepszy, bo 16 proc. ankietowanych nie umiało jeszcze odpowiedzieć na pytanie o zamiar zakupu samochodu.
Z tych, którzy deklarują zakup, 62 proc. chce kupić jedno auto, od 2 do 5 pojazdów zainteresowana jest 34 proc. Na duże zakupy ponad 10 aut zdecyduje się zaledwie 4 proc. ankietowanych. Niemal 3/4 przedstawicieli biznesu (74 proc.) rozważa zakup samochodu osobowego, a 72 proc. bierze pod uwagę pojazd nowy. Czasem wzmożonych zakupów będzie I półrocze, ponieważ na ten okres wskazało 56 proc. badanych przedsiębiorców.
"Rosnąca popularność aut używanych"
– Choć nastroje w firmach wydają się znacząco lepsze od tych, jakie pojawiły się w ubiegłym roku, to wyniki kolejnej edycji badania nie pokazują znaczących różnic w stosunku do ubiegłorocznych danych. Rosnąca popularność aut używanych może świadczyć, że istotna grupa przedsiębiorców skrupulatniej analizuje obecnie wydatki firmowe. Warto odnotować, że nigdy jeszcze nie było takiego zainteresowania samochodami o wartości powyżej 200 tys. zł – zauważa Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.
Przed kilkoma laty chęć zakupu aut powyżej 200 tys. zł wskazywała ok. 1/4 ankietowanych, w ubiegłym roku- prawie 35 proc.., a teraz auto w tej cenie chce kupić już 40 proc. badanych. To najlepszy wynik spośród wszystkich dostępnych kategorii cenowych. Tylko nieco mniej, bo 36 proc. firm, deklaruje, że wybierze auto o wartości od 100 do 150 tys. zł. Zainteresowanie firm nowymi autami wyniosło 72 proc. , przed rokiem było to 74 proc. Widać, że biznes woli nowe samochody, nawet w wersji podstawowej, niż auta używane, choć lepiej wyposażone. Stosunek pierwszych do drugich wynosi obecnie 70 proc. do 30 proc.
"Przedsiębiorcy chętnie nabywają pojazdy z rynku wtórnego"
– Nie do końca jest tak, że biznes kupuje wyłącznie samochody nowe, które po kilku latach eksploatacji trafiają do klientów indywidualnych. Takie rozumienie byłoby zbyt dużym uproszczeniem. Zainteresowanie samochodami używanymi wśród przedsiębiorców jest całkiem spore, co widzimy zarówno w sieci dealerskiej Grupy Volkswagen, jak i w naszym salonie Volkswagen Financial Services STORE, gdzie dostępne są auta używane. W tym drugim nabywcy firmowi, w tym prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, stanowili w ubiegłym roku połowę wszystkich klientów. To dobitnie wskazuje na to, że przedsiębiorcy chętnie nabywają także pojazdy z rynku wtórnego – zauważa Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.
Największym powodzeniem w 2024 r. w segmencie pojazdów używanych powinny cieszyć się auta trzy- oraz pięcioletnie. Tymi pierwszymi zainteresowanych jest 38 proc. kupujących, drugimi zaś niewiele mniej, bo 31 proc.
Polscy przedsiębiorcy ograniczyli zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym
Mimo zachęt i prawnych regulacji, mających skierować biznes na drogę do zielonej transformacji polscy przedsiębiorcy ograniczyli zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym. Planuje je kupić 6 proc. , przed rokiem było ich 18 proc. Przed kupnem „elektryka” powstrzymuje zbyt mała liczba stacji ładowania pojazdów (66 proc. odpowiedzi), za mały zasięg aut oraz ich zbyt wysoka cena. Do zakupu „elektryka” skłoniłoby firmy bardziej atrakcyjna cena (38 proc. wskazań), większy zasięg pojazdów (32 proc.) i, zwiększenie liczby stacji ładowania (19 proc.).
– Wyniki badania wskazują, że przedsiębiorcy w drodze do zeroemisyjnych środków transportu potrzebują kompleksowego wsparcia. Nie chodzi tu jedynie o wsparcie finansowe, ponieważ dla 23 proc. powodem wyboru tradycyjnego napędu jest ich przyzwyczajenie, a dla 30 proc. brak zaufania do technologii. Dlatego w Volkswagen Financial Services uruchomiliśmy program ELECTRIFY, który pozwala skorzystać z wiedzy i doświadczenia ekspertów od lat zajmujących się kompleksową elektryfikacją samochodów firmowych. W jego ramach przedsiębiorcy mogą liczyć na rozwiązania dopasowane indywidualnie do ich potrzeb, co znacznie ułatwia przejście na elektromobilność – komentuje Krzysztof Leszczyński, Ekspert ds. elektromobilności w Volkswagen Financial Services.
Nadal króluje leasing
Wśród finansowania zakupu auta wśród firm nadal króluje leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy. Planuje z niego skorzystać połowa badanych. Zakup auta za gotówkę względem ubiegłorocznego pomiaru zyskał na popularności o 4 proc. i wynosi 22 proc. Co ciekawe, 28 proc. wskazań padło na odpowiedź „inny sposób”.
Obecny stan gospodarki jako raczej dobry i bardzo dobry ocenia 16 proc. ankietowanych firm (8 proc. w poprzedniej edycji), to dobre lub bardzo dobre prognozy zakłada aż 37 proc. (było 7 proc.), a 30 proc. ankietowanych przedsiębiorstw przewiduje w 2024 r. poprawę swojej sytuacji finansowej.
Tomasz Wypych
Źródło zdjęcia: Polskie firmy wreszcie chcą kupować samochody. Fot. Pixabay
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka