Pokolenie Silver aktywnie wykorzystuje technologie mobilne, co potwierdza najnowsze badanie SilversTech Navigators firmy Efigence. Aż 82 proc. respondentów w wieku powyżej 50 lat regularnie dokonuje zakupów za pośrednictwem telefonu lub tabletu. Ponadto 69 proc. każdego dnia korzysta także z bankowości mobilnej. Aplikacje bankowe są przez nich oceniane jako intuicyjne i użyteczne, choć część respondentów nadal ceni sobie osobisty kontakt, wybierając wizyty w placówkach bankowych.
Silversi to osoby aktywnie korzystające z urządzeń mobilnych – prawie 70 proc. spędza przy nich ponad godzinę dziennie. W sytuacji problemów z nowymi aplikacjami samodzielnie poszukują rozwiązań online, a 81 proc. zdobywa wiedzę i opinie o mobilnych narzędziach przede wszystkim poprzez lekturę artykułów internetowych oraz dyskusje z rodziną i znajomymi.
Silversi zaczną przeważać w strukturze społeczeństwa
- Rynki konsumenckie i media zwracają się ku Silversom, pokoleniu osób starszych, które jak wskazują prognozy Głównego Urzędu Statystycznego, do 2050 roku może stanowić prawie połowę polskiego społeczeństwa. Tak kształtująca się struktura demograficzna będzie bezpośrednio wpływać na modyfikacje ofert produktowych, w tym także technologii. Innowacje w obszarze aplikacji mobilnych i usług online muszą kierować się zasadami prostoty użytkowania, dostosowania do ograniczeń sensorycznych i funkcjonalności, które wspomogą podniesienie jakości życia osób starszych – podkreśla Marek Lesiak, CEO w Efigence.
Silversi spędzają od 1 do 2 godzin dziennie przy swoich urządzeniach mobilnych, a co piąty z nich przedłuża ten czas nawet do 3 godzin każdego dnia. Z mediów społecznościowych obecnie korzysta już znaczna większość, co potwierdza aż 77 proc. respondentów. Ponad 2/3 korzysta z bankowości mobilnej, a aplikacji zakupowych najczęściej używają osoby w wieku 50-69 lat. Ponadto połowa przyznaje, że w przypadku instalacji nowych aplikacji samodzielnie poszukuje opinii i informacji na ich temat w internecie, a jedna czwarta zapoznaje się z recenzjami w sklepie, z którego pobierają aplikacje, a 40 proc. potwierdza, że polega na opinii innych. Połowa respondentów zwraca również uwagę, że możliwość adaptacji interfejsów np. poprzez zwiększanie rozmiaru tekstu, jest dla nich istotnym aspektem użyteczności aplikacji.
Aplikacje zamiast wizyty w banku
Silversi pozytywnie oceniają aplikacje bankowe, podkreślając przydatność funkcji i łatwość obsługi, w tym także kwestie dostępności, jak wielkość liter czy prezentowanie komunikatów. Tylko 19 proc. przyznaje, że potrzebowało dodatkowej pomocy w korzystaniu z aplikacji swojego banku. Jednak nawet w obliczu intuicyjnych interfejsów i zaawansowanych zabezpieczeń, generacja Silver wciąż najbezpieczniej czuje się podczas wizyty w placówce bankowej, a 10 proc. nadal rozwiązania mobilne postrzega jako zagrożenie.
Ponad 80 proc. osób po 50 tym roku życia robi zakupy za pośrednictwem swoich urządzeń mobilnych, średnio kilka razy w miesiącu. Podobnie jak w przypadku aplikacji bankowych, zakupy mobilne są dla Silversów intuicyjne – tylko 14 proc. kupujących przyznaje, że napotkało trudności podczas finalizacji takich zakupów, a najczęściej występujące problemy obejmują kwestie związane z płatnościami oraz niestabilnością działania aplikacji . Warto jednak podkreślić, że spotykane trudności nie są zależne od wieku użytkowników. Co więcej, dojrzali klienci są bardziej skłonni do zakupów mobilnych niż do zakupów w sklepach stacjonarnych.
- Osoby z tej generacji lubią wracać do tego, co znają. Ważna jest dla nich przejrzystość ofert i wyraźna komunikacja różnic między produktami. Dbają też o ich jakość czy wiarygodność produktów, które wybierają. Analiza potrzeb osób po 50 roku życia w branży e-commerce jasno wyznacza nam kierunek rozwoju, by Allegro było miejscem wygodnych i bezpiecznych zakupów dla wszystkich – dodaje Wojciech Bogdan, przedstawiciel Allegro.
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Rozmaitości