Debiut X-Traila I w 2000 roku był prawdziwą sensacją. Samochód na szczęście nie miał awangardowego nadwozia, ale był inny niż wszystkie. Czwarta, najnowsza generacja, także jest samochodem stworzonym bez kompromisów, ale konstruktorom Nissana udało się coś jeszcze.
Charakterystycznym elementem wnętrza pierwszej edycji X-Traila były centralnie umieszczone zegary, a kanciasty, „kwadratowy” kształt karoserii z dużymi szybami z każdej strony wyróżniał go wśród większości innych samochodów hojnie wyposażonych przez konstruktorów w obłości i zaokrąglenia. W wersji Sport+ - standardowo wyposażono go w światła umieszczone w relingach dachowych, rasowe terenowe „szperacze”. Była też wersja GT Turbo o mocy 280 KM.
Sukces X-Traila
X–Trail odniósł rynkowy sukces, bo inaczej być nie mogło i do tej pory sprzedano prawie 7,5 miliona egzemplarzy modelu. Kolejne wersje było równie niezawodne, dobrze wykonane, ale stylistycznie grzeczne i poprawne. X–Trail stracił trochę pazur. I oto pojawiła się najnowsza czwarta generacja, która wywołuje szybsze bicie serca
Najkrócej można ją opisać jako samochód stworzony bez kompromisów. Już pierwsze spojrzenie na karoserię daje pewność, że czy tego chcesz, czy nie, to i tak wyróżnisz się z tłumu. Smukłe reflektory LED, imponujący, zawadiacki grill i muskularny przód nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z SUV-em. Stylistycznie wszystko wpisano w kształt litery V co podkreśla, że X-Trail to samochód dynamiczny. Jest jeszcze coś. Masywne, wyraźnie podkreślone nadkola, kanciasty kształt karoserii kanciasty, a do tego duże przeszklenia karoserii. Tak, jak w pierwszej generacji X-Traila. To bardzo inteligentny zabieg ze strony projektantów, bo dzięki tym stylistycznym smaczkom po samochód ustawiają się nabywcy pierwszej generacji.
Minęło już jednak 25 lat i „trochę” się zmienili, oczekują nie tylko „terenowych” doznań, ale także komfortu, wygody i nowoczesności połączonej z szacunkiem dla tradycji pierwszego modelu. I w nowym X-Trailu właśnie to otrzymali. A, że jest to jednocześnie nowoczesny, wyposażony we wszystkie współcześnie systemy wspomagające kierowcę to auto atrakcyjne jest także dla młodej generacji.
Wyposażenie X-Traila
X- Trail reklamowany jako zelektryfikowany pięcio- lub siedmioosobowy samochód, który pomieści wszystkich i wszystko rzeczywiście spełnia te obietnice. Samochód jest bardzo wygodny, a to zasługa wymiarów i świetnego zagospodarowania wnętrz. Auto mierzy 4,68 m długości, 1,84 m szerokości i 1,73 m wysokości. Szacunek wzbudza duża ilość miejsca w drugim rzędzie z przestrzenią na nogi zapewniającą komfort podróży. A dzięki przesuwanej kanapie przestrzeń tę można dowolnie korygować. Jakby tego było mało do drugiego rzędu prowadzą drzwi, które otwierają się pod kątem prawie 90 stopni. Takie rozwiązanie zapewnia nie wygodne wsiadanie pasażerom, także tym najmłodszym, dla których najpierw trzeba na tylnej kanapie umieścić fotelik. Środkową część kanapy można złożyć, a całość przesuwać, zwiększając pojemność bagażnika, która wynosi 585 l. Ma on zresztą rekordową długość i szerokość pomiędzy nadkolami w swojej klasie. I ruchomą podłogę ułatwiająca załadunek. Do rozstaw osi, który wynosi 2,71 m i bardzo przyzwoity prześwit 19,8 cm.
Wewnątrz miękkie materiały wykończeniowe i dwa 12,3-calowe ekrany. Jeden wyświetla wirtualne wskaźniki, jest czytelny, wyraźny i współpracuje z trzecim najmniejszym wyświetlaczem head – up, który emituje informacje bezpośrednio na szybie przedniej samochodu. Drugi duży wyświetlacz umieszczono na środku kokpitu. Ma dużo funkcjonalnych ustawień pomagających nie tylko prowadzić samochód, ale również korzystać z ulubionych playlist i aplikacji.
Do wyboru mamy trzy warianty napędu: miękka hybryda VC-T MHEV o mocy 163 KM lub pełna hybryda e-Power o mocy 204 KM bądź 213 KM. Mocniejszy wariant ma napęd na wszystkie koła e-4FORCE. E-POWER to innowacyjna technologia Nissana, polegająca na wykorzystaniu silnika benzynowego jedynie do wytwarzania energii dla silnika elektrycznego, który napędza pojazd. Efektem jest precyzyjna i cicha jazda bez konieczności podłączenia do sieci elektrycznej. Dostępny jest także układ e-4ORCE 4WD, który zapewnia jeszcze więcej mocy i stabilne manewry. W tej wersji jest 5 trybów jazdy: Snow, Off-Road, Sport, Standard i Eco.
Ceny nowego X – Traila zaczynają się od 188 200 złotych.
Fot. Nissan X-Trail
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Technologie