Blisko dwie trzecie Polaków obawia się, że nowoczesne liczniki prądu mogą ich stale szpiegować. Takie obawy dotyczą inteligentnych liczników prądu, które zastępują dotychczas stosowane. Czy rzeczywiście jest się czego bać?
Inteligentny licznik energii elektrycznej
Inteligentne liczniki umożliwiają płacenie za faktycznie zużytą energię elektryczną, kontrolę sposobu jej wykorzystania czy też kupowanie energii w systemie przedpłaconym (tzw. pre-paid). Dzięki nowym licznikom zakład energetyczny szybciej będzie mógł rozpoznać oraz usunąć awarię. W przeciwieństwie do liczników indukcyjnych, w przypadku inteligentnych liczników energii wystarczy ustawić na urządzeniu wartość użytej przekładni, a na wyświetlaczu pokaże się automatycznie obliczona, rzeczywista wartość zużytej energii elektrycznej. W zdecydowanej większości przypadków inteligentny licznik prądu jest bezpłatny. Jego właścicielem jest bowiem dostawca energii i to po jego stronie leży odpowiedzialność za utrzymanie sprawności urządzenia pomiarowego, jego odczyty oraz legalizację.
I właśnie fakt, że właścicielem urządzenia nie jest mieszkaniec, ale zakład energetyczny budzi największe obawy. W latach 2020 - 2023 roku Esmetric Group dostarczył do odbiorców ponad 2 mln liczników dla odbiorców. Z uwagi na trwającą dyskusję wokół inteligentnych liczników Esmetric Group zlecił badania opinii publicznej dot. tego zagadnienia. Wyniki badań społecznych zleconych pokazały braki w świadomości społeczeństwa, której nikt się wcześniej nie spodziewał.
Odbiorcy nie mają pojęcia, jak to działa
Aż 64 proc. ankietowanych osób nie wie, na czym polega wymiana liczników i jakie mogą mieć korzyści z tego tytułu, a 63 badanych osób obawia się inwigilacji ze strony liczników. Tylko 33 proc. osób nie boi się, że nowe liczniki będą źle zliczać zużytą energię i zawyżać rachunki. I bez względu na stan faktyczny, 62 proc. ankietowanych jest przekonana, że koszt zakupu i montażu inteligentnych liczników zostanie przeniesiony na klientów końcowych i ostatecznie płacone rachunki będą wyższe.
- Widzimy, że wśród odbiorców energii elektrycznej brakuje świadomości, z czego wynika wymiana liczników i jakie mogą mieć z tego korzyści. Inteligentne liczniki oznaczają przede wszystkim większą kontrolę nad zużyciem energii, dają też możliwość korzystania z dynamicznej taryfy, a także łatwiejsze rozliczanie i płatność za energię elektryczną. Dzięki inteligentnym licznikom odbiorcy mogą monitorować swoje zużycie energii na bieżąco, a także otrzymywać informacje zwrotne i porady, jak je zmniejszyć. To może przynieść oszczędności rzędu nawet kilkunastu procent. Mam nadzieję, że edukacja w zakresie korzystania z energii zmieni podejście odbiorców do tej technologii - komentuje Marek Czeredys, współwłaściciel Esmetric Group.
Czy nowoczesne liczniki prądu są bezpieczne?
63 proc. badanych osób ma też wątpliwości co do cyberbezpieczeństwa nowych inteligentnych liczników. Firma zapewnia, że bezpieczeństwo jest w tej branży priorytetem, Liczniki są projektowane i wdrażane z myślą o spełnieniu najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa.
- Przede wszystkim stosujemy zaawansowane technologie i protokoły zapobiegające nieautoryzowanemu dostępowi do danych i systemów. Obejmuje to kryptografię, autoryzację i monitorowanie dostępu. Polscy operatorzy sieci dystrybucyjnej przestrzegają wszystkich norm Unii Europejskiej, ale wdrożyli też własne, dodatkowe wymagania, szersze niż wymagane przepisami rozporządzenia pomiarowego. W Internecie pojawiają się też nieprawdziwe dotyczące wysyłania danych odbiorców do operatora sieci dystrybucyjnej. Liczniki będą rejestrować dane nie częściej niż co 15 minut, a nie w czasie rzeczywistym co jest zgodne z wytycznymi GIODO z 2014 roku. Nie oznacza to jednak, że każde zarejestrowane w określonym przedziale czasu zużycie energii musi być natychmiast przesyłane do operatora sieci dystrybucyjnej czy centralnego systemu informacji rynku energii. Dane te będą przechowywane w urządzeniu, skąd w określonych odstępach czasu, przekazywane do operatora sieci dystrybucyjnej czy centrum informacji pomiarowych - zapewnia Piotr Golik, Prezes Zarządu Esmetric Group.
Przekazywanie takich informacji odbywa się nie częściej niż co 6 godzin. Rejestracja zużywanej energii ma głównie na celu kwestie bezpieczeństwa np. monitorowania ewentualnych awarii.
Tomasz Wypych
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Technologie