Płatność kartą, telefonem czy blikiem. Polacy mają to w jednym palcu

Redakcja Redakcja Pieniądze Obserwuj temat Obserwuj notkę 17
Już nawet trzy czwarte Polaków regularnie płaci kartą, telefonem lub zegarkiem Dokładnie robi to 74,8 proc. - wynika z najnowszego badania.

- Polacy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych. W tegorocznym badaniu zanotowaliśmy wzrost o prawie 5 pkt proc. w porównaniu do 2022 roku. Obecnie ponad 38 proc. Polaków rozlicza się bezgotówkowo zawsze, kiedy ma taką możliwość. Blisko 23 proc. robi to kilka razy w tygodniu, a prawie 14 proc. raz w tygodniu. Podobnie jak w poprzedniej edycji badania najrzadziej bezgotówkowo płacą osoby najstarsze. Warto jednak zaznaczyć, że 44 proc. respondentów powyżej 70 lat rozlicza się regularnie bezgotówkowo i jest to wzrost o 4 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji badania. To pokazuje, że również starsze osoby przekonują się do płatności bez użycia gotówki – wyjaśnia Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard. 


Wtedy rzadziej korzystamy z gotówki

Im większa miejscowość tym rzadziej używamy gotówki. Aż 84 proc. mieszańców miast powyżej 250 tys. docenia transakcje kartą telefonem bądź zegarkiem i regularnie z nich korzysta. Mniejszą popularność można zauważyć na wsiach, natomiast nadal jest to aż 67 proc. , to wzrost o 7 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

- Warto zauważyć, że aż 86 proc. osób, które ukończyły studia wyższe preferuje płatności bezgotówkowe. W ten sposób rozlicza się również 77 proc. badanych z wykształceniem średnim i policealnym oraz ponad połowa (53 proc. )respondentów posiadających wykształcenie podstawowe. Najczęściej bez użycia gotówki rozliczają się osoby zarabiające między 4000 a 4999 zł netto, najrzadziej natomiast te, których dochód wynosi najmniej, czyli do 2000 zł netto – mówi Krzysztof Polończyk.

Prawie 18 proc. badanych nie płaci bezgotówkowo bądź robi to bardzo rzadko (raz w miesiącu bądź rzadziej). Prawie 59 proc. respondentów w tej grupie twierdzi, że płaci gotówką z przyzwyczajenia. 47,5 proc. z nich uważa, że dzięki gotówce łatwiej kontroluje swoje wydatki, a 39 proc. nie lubi płacić bezgotówkowo. Co istotne, aż 56 proc. młodych osób w wieku 18-29 lat, które nigdy nie używają płatności bezgotówkowych bądź robią to bardzo rzadko, odpowiedziało, że powodem tego jest to, że nie mają takiej możliwości w miejscach, gdzie robią zakupy. 


Pierwsze karty płatnicze 

Na świecie karta płatnicza funkcjonuje od końca lat 50-tych XX wieku. W Polsce pierwsze karty płatnicze pojawiły się jako egzotyczny element skierowany do cudzoziemców, w końcówce lat 60-tych, a możliwości płatności nimi były bardzo ograniczone. Prawdziwy rozwój kart płatniczych dla Polaków nastąpił dopiero po 1989 roku.

Wcześniej na rynku funkcjonowały karty jako instrument płatniczy, jednakże skierowane były do wąskiej grupy ludzi i akceptowane jedynie w 500 miejscach, czyli w restauracjach i sieciach sklepów Pewex, Batona, Cepelia oraz Desa. W latach 80. bank Polska Kasa Opieki S.A. (Pekao S.A.) wprowadził w III oddziale w Warszawie karty identyfikacyjne oraz udostępnił swoim klientom pierwszy w Polsce bankomat. Visa rozpoczęła podpisywanie pierwszych umów z polskimi bankami w 1990 roku, przyznając im prawo emisji kart kredytowych z jej logiem, ale żaden z tych banków nie zdecydował się na wydawanie kart.

Bank Pekao S.A. wyemitował kartę dla klientów indywidualnych dopiero w 1991 roku. Była to karta bankomatowa połączona z rachunkiem oszczędnościowym posiadacza. W lutym 2015 roku został uruchomiony BLIK. To nowoczesny sposób wykonywania płatności bezgotówkowych. Powstał z inicjatywy spółki Polski Standard Płatności. Jej udziałowcami było 6 banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, Santander Bank Polska (wcześniej BZ WBK) i PKO BP.

Zdj. ilustracyjne

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj17 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (17)

Inne tematy w dziale Gospodarka