W związku z wycofaniem się firm IKEA oraz mBank ze współpracy reklamowej z Telewizją Republika dziennikarze stacji namawiają widzów do bojkotu obu marek. W ślad za nimi idą niektórzy politycy związani z prawicą. Bojkot już przybiera szerszy zasięg, bowiem coraz więcej firm wycofuje się z reklam w TV Republika.
Reklamodawcy wycofują się z TV Republika
W reakcji na kontrowersyjne wypowiedzi Jana Pietrzaka i Marka Króla o imigrantach, jakie padły na antenie telewizji Tomasza Sakiewicza, emisję swoich reklam wycofały najpierw IKEA i mBank. W czwartkowym wieczornym programie informacyjnym TV Republika pojawił się apel do widzów, by nie korzystali z produktów i usług obu marek.
– Fala krytyki spadła na Telewizję Republika najpierw po słowach Jana Pietrzaka, później po wypowiedzi Marka Króla. W obu przypadkach władze stacji odcięły się od kontrowersyjnych treści, jednak to nie wystarczyło. Środowisko związane z obecnym rządem usilnie razem wzywa już od kilku dni do bojkotu firmy reklamujące się na naszej antenie. I choć nie ma żadnych podstaw merytorycznych, apelu posłuchała IKEA – mówiła w czwartkowym wydaniu serwisu Danuta Holecka.
- To się nie opłaca IKEI i my udowodnimy, że jej się to nie opłaca. Apelujemy do naszych widzów, żeby w Ikei, jak można, nie kupowali. Dodajmy, że IKEA założona była przez szwedzkiego aktywnego nazistę - komentował Piotr Lisiewicz.
Publicysta znalazł również "kwity" na mBank. Oświadczył, że jego prezes - Cezary Stypułkowski - był tajnym współpracownikiem Służby Bezpieczeństwa PRL. - To typowa postać komunistycznej nomenklatury, ludzi, którzy zawdzięczali swoje sukcesy biznesowe nie talentom, a wyłącznie rozdaniu komunistycznej bezpieki - powiedział Lisiewicz w TV Republika.
Bojkot marek w mediach
W piątek szef TV Republika Tomasz Sakiewicz wydał oświadczenie:
"Podjąłem decyzje, że we wszystkich kierowanych przeze mnie spółkach nie będziemy kupować niczego co pochodzi z IKEI. Powodem takiej decyzji jest angażowanie się tej firny w działania podważające zasady demokracji, w tym wolność słowa i wolność wyznania" - napisał na platformie X.
Michał Rachoń, gwiazda stacji, napisał, że planuje zmianę scenografii swojego programu, ale nie będą to meble z IKEI.
Jak dotąd apele przynoszą odwrotny skutek. Ze współpracy reklamowej z Telewizją Republika wycofały się także: Żabka Polska, Carrefour Polska, Media Expert, Adamed Pharma, Pyszne.pl, Skoda, OtoDom, Bank Millennium, Alior Bank, Santander, Master Card, Tarczyński.
Politycy PiS nie będą zamawiać jedzenia w Pyszne.pl
W odpowiedzi posłowie PiS rozszerzają bojkot. Tym razem na Pyszne.pl. Joanna Lichocka oświadczyła, że "wycofuje wszelkie zamówienia, jakie w przyszłości mogłaby złożyć w pyszne.pl".
Poseł PiS, polityk Suwerennej Polski zamieścił na Twitterze nagranie z usuwania aplikacji Pyszne.pl w telefonie. „Zamówienie robiliśmy dość często. Nigdy więcej” - napisał.
Stanowisko firmy próbuje usprawiedliwić blogerka kataryna.
Przypomnijmy, w przypadku sieci IKEA, to już trzeci bojkot ogłoszony przez prawicowe środowiska w ostatnich latach. Pierwszy dotyczył zwolnienia pracownika za krytyczny wpis na temat LGBT, a drugi za sprzedaż tęczowej foliowej torby.
ja
Zdjęcie: Tomasz Sakiewicz nie będzie kupować niczego co pochodzi z IKEI, fot. Screenshot/Canva
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Kultura