Do terminala LNG w Świnoujściu w 2023 r. dotarły 62 dostawy skroplonego gazu, to o cztery więcej niż w 2022 - podał we wtorek Orlen, który jest jedynym użytkownikiem terminala, należącego do operatora przesyłowego gazu Gaz-Systemu. Spółka mówi o rekordowej liczbie odebranych przez Grupę ORLEN ładunków skroplonego gazu ziemnego.
Kolejny rekordowy rok pod względem importu LNG do Polski
Od początku istnienia Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu do gazoportu dotarło 268 ładunków skroplonego gazu ziemnego. Tylko w 2023 roku bilans ten wzrósł o 62 dostawy, których łączny wolumen wyniósł ok. 4,66 mln ton LNG. Ostatni ładunek dotarł do terminalu 29 grudnia na podstawie długoterminowej umowy z katarskim partnerem – QuatarEnergyLNG (dawniej Qatargas). Gazowiec „Al Sahla” dostarczył ok. 90 tys. ton gazu w postaci skroplonej - informuje Orlen w komunikacie prasowym.
W ostatnich latach liczba ładunków LNG, odbieranych przez Grupę ORLEN, sukcesywnie wzrasta. W 2021 roku do terminala w Świnoujściu zawinęło 35 metanowców. W 2022 roku zrealizowano 58 dostaw o łącznym wolumenie 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego, co pozwoliło zaspokoić ok. 1/3 krajowego zapotrzebowania na surowiec.
Skala importu w 2023 r. pozwoliła na pełne wykorzystanie przez spółkę zarezerwowanej w całości przez nią przepustowości polskiego gazoportu - podkreślił koncern.
Najwięcej ładunków LNG przypłynęło z USA
Według informacji Orlenu w ubiegłym roku najwięcej, bo 41 ładunków LNG, przypłynęło ze Stanów Zjednoczonych, i były to dostawy zarówno w ramach kontraktów długoterminowych, jak i z rynku spot. 19 transportów przypłynęło z Kataru. Do gazoportu przypłynęło też po jednym transporcie z takich kierunków jak: Trynidad i Tobago oraz Gwinea Równikowa.
"Za nami pierwszy pełny rok niezależności Polski od dostaw gazu ziemnego z kierunku wschodniego. LNG potwierdziło w nim swoją rolę jednego z filarów systemu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rekordowa liczba odebranych przez Grupę ORLEN ładunków skroplonego gazu ziemnego to wynik inwestycji, które będą kontynuowane w kolejnych latach. Budowa własnej floty gazowców czy rezerwacja pełnych mocy regazyfikacyjnych w nowym, pływającym terminalu w Zatoce Gdańskiej, to gwarancja stabilnych dostaw do polskich odbiorców oraz istotne wzmocnienie pozycji Grupy w regionie" – oświadczył prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki.
Orlen rozwija własną flotę metanowców
Jak przypomniał Orlen, koncern rozwija własną flotę metanowców. W październiku 2023 r., w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries odbyła się uroczystość nadania imienia dwóm kolejnym jednostkom Grupy – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz”. Dwa pierwsze „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka” obsługują już globalny handel, a w 2023 r. dostarczyły do Polski osiem ładunków LNG o łącznym wolumenie ponad 0,5 mln ton.
ja
Na zdjęciu Gazowiec "Lech Kaczyński", fot. Orlen
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka