TVP INFO kolejny dzień retransmituje TVP2, a TVP3 całkowicie milczy. Brak własnego programu to nie tylko brak zaplanowanych audycji, ale również brak reklam i sponsoringów. Co oznacza straty dla telewizji i reklamodawców.
Telewizja Polska to nie tylko polityka, ale też biznes
W telewizji publicznej trwa zmiana władzy i wymiana kadr. Jednak telewizja to nie tylko ludzie i programy, ale jedna z największych firm w Polsce i gigantyczne pieniądze. W 2022 roku przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się o 7,2 proc. do 3,25 mld zł, o 21,7 proc. urosły też koszty operacyjne do 3,12 mld zł, co sprawiło, że zysk netto skurczył się ze 198,32 do 3,89 mln zł. Publiczny nadawca otrzymał też 1,71 mld zł z rekompensaty i 330 mln zł z opłat abonamentowych. Do 2016 r. TVP dostawała środki tylko z opłat abonamentowych, przez ostatnie 11 lat było to najwyżej 444 mln zł rocznie. W planie finansowym na kończący się rok Telewizja Polska zapisała wzrost przychodów do,42 mld zł. Urosnąć miały wpływy nie tylko z reklam i sponsoringu, ale jak i rekompensaty abonamentowej. Większe mają również być ż koszty energii i usług zewnętrznych. W ramach „rekompensaty za utracone wpływy abonamentowe" w latach 2017-2022 TVP dostała rekompensaty w kwocie 7,2 mld zł, a tylko w 2023 r. - 2,3 mld zł. W sumie w ubiegłym roku Telewizja Polska przy 2,08 mld zł nominalnych przychodów z abonamentu rtv i rekompensaty realnie uzyskała 1,9 mld zł, bo sprzedała obligacje skarbowe 10,3 proc. poniżej ich pierwotnej wartości.
TVP zarabiała na reklamach. Teraz ma poważny problem
Reklama stanowi bardzo ważną pozycję w budżecie TVP i łącznie ze sponsoringiem w ubiegłym roku przyniosła nadawcy aż 845 mln zł przychodu. Po trzech kwartałach tego roku wpływy z tego samego źródła zwiększyły się o ponad 100 mln zł, to o 11,7 proc. niż rok wcześniej. Przychody z reklam w telewizji rosły szybciej niż rósł rynek reklamowy, który zwiększył się w tym samy czasie tylko o 4,7 proc. W sumie TVP z reklam i sponsoringu od stycznia do września uzyskała łącznie 676,8 mln zł, czyli o 102,8 mln zł więcej, niż w tych samych miesiącach 2022 roku. Natomiast wpływy z reklam i sponsoringów od podmiotów komercyjnych w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku wzrosły o ponad 8 proc. Jeszcze lepiej wyglądał trzeci kwartał 2023, w którym TVP zarobiła na reklamach i sponsoringu 230,9 mln zł, czyli o 23,3 proc. więcej, niż w trzecim kwartale 2022 roku. Publicis Groupe szacuje, że rynek reklamy telewizyjnej urósł w tym czasie o 5,8 proc.
"Nikt nie kupi karpia w styczniu". Co z dochodami spółki?
Jest więc o co walczyć, z czego doskonale zdają sobie sprawę także w Telewizji Polskiej. W oficjalnym stanowisku Biuro Reklamy Telewizji Polskiej poinformowano nas, że „firma nie ujawnia informacji handlowych”. Nieoficjalnie pracownicy TVP martwią się o to, jak zachowają się reklamodawcy, których reklam nie udało się wyemitować,. Chodzi zwłaszcza o reklamy w lokalnych oddziałach związane ze świętami, np. kiermaszów świątecznych , produktów, które kupuje się przede wszystkim na gwiazdkę. – Co tego, że może zaproponujemy emisję w styczniu, jak nikt w tego nie kupuje karpia – zastanawia się pracownik TVP. – To strata nie tylko finansowa, ale wizerunkowa, a kolejnej naprawdę już nam nie potrzeba.
Przypomnijmy również, że TVP nie tylko przyjmuje reklamy, ale reklamuje się również sama. Budżet na takie działania wynosi w tym roku 48 175 000,00 zł netto (bez VAT). Na kwotę tę składają się koszty zewnętrznego wykonania usług, w wysokości nie wyższej niż 47 mln zł netto oraz wynagrodzenie wybranej agencji z tytułu świadczenia usług, którego suma oraz dodatkowej premii pieniężnej nie może przekroczyć kwoty 1,175 mln.
Tomasz Wypych
Fot. Telewizja Polska. Źródło: TVP info
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Kultura