Sklep Duka w Warszawie. Fot. Wikipedia
Sklep Duka w Warszawie. Fot. Wikipedia

Znana firma srogo ukarana przez UOKiK. Nielegalne praktyki przy zakupach w sieci

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 9
Ponad półtora miliona złotych kary będzie musiała szwedzka firma DUKA International. Powodem jest stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów - uznał UOKiK. W sklepie online dodawano do koszyka kupującego niezamówione produkty.

Potężna kara dla firmy DUKA

Wywodząca się ze Szwecji sieć sprzedaży mebli i akcesoriów kuchennych DUKA została ukarana kwotą półtora miliony złotych przez UOKiK. Zarzut jaki postawił prezes Tomasz Chróstny to dodawanie klientom kupującym online na duka.com/pl do koszyków zakupowych dodatkowych towarów.

"Zakwestionowana praktyka trwała prawie cały ubiegły rok – od 4 stycznia do 27 grudnia. Osobom robiącym zakupy w sklepie internetowym duka.com/pl do zamówienia, bez uprzedniej wyraźnej zgody, dodawane były „promocyjne” produkty. W zależności od okresu objętego promocją do koszyka pełnego wybranych przez kupującego towarów automatycznie trafiała parasolka lub filiżanka. Aby uniknąć zakupu niechcianego towaru konsument musiał go usunąć, co w przypadku pełnego koszyka mogło zostać przez niego pominięte. Warto podkreślić, że dodanie do koszyka promocyjnego produktu powinno zależeć tylko i wyłącznie od woli i decyzji konsumenta, a nie przedsiębiorcy, który uważa, że konsument może sam usunąć z koszyka niechciany produkt" – czytamy w komunikacie. 


– Strona powinna być tak stworzona, by konsument mógł się po niej poruszać intuicyjnie i bezpiecznie. Projektowanie strony internetowej w sposób, który wymusza na konsumenci aktywne działanie, by w jego koszyku zakupowym nie znalazły się produkty, których on nie wybrał, jest działaniem nielojalnym i utrudniającym konsumentowi dokonywanie zakupów online mówi – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Klienci otrzymają rekompensatę 

Prezes UOKiK nakazał również firmie DUKA zrekompensowanie strat konsumentom. Spółka ma zwrócić pieniądze za automatycznie dodawane towary wszystkim konsumentom, którzy w okresie od 4 stycznia do 27 grudnia 2022 r. złożyli zamówienia w sklepie internetowym i zapłacili za niezamawiane dodatki.

Stąd też każdy otrzyma odpowiednio: 24,99 zł klienci, którzy nie zdecydowali się na zwrot produktów oraz 14,50 zł pozostali, którzy odesłali towary na swój koszt. Ci pierwsi dodatkowo mogą zatrzymać dodane produkty.

MP

Sklep Duka w Warszawie. Fot. Wikipedia 

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj9 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (9)

Inne tematy w dziale Gospodarka