Święta to czas rodzinnych spotkań, prezentów i podróży do bliskich, a to oprócz radości oznacza także dodatkowe zakupy oraz zwiększone wydatki. Mastercard, w badaniu przeprowadzonym przez Minds & Roses, sprawdził, ile pieniędzy Polacy zamierzają wydać w tegoroczne święta, w jaki sposób opłacają związane z nimi wydatki i co planują podarować bliskim.
.
Polacy mają ściśle określony budżet na święta
Jak pokazują wyniki, dwie trzecie ankietowanych przyznało, że na tegoroczne święta ma ściśle określony budżet, którego nie chce przekroczyć. Takie podejście jest szczególnie ważne dla starszej grupy wiekowej badanych (55-60 lat). 46 proc. respondentów potwierdziło, że na święta odkłada pieniądze z wyprzedzeniem. Świąteczny budżet częściej planują kobiety (48 proc.) niż mężczyźni (44 proc.), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata (po 49 proc.). Odmienną postawę przyjmuje 54 proc. ankietowanych, którzy o świątecznych wydatkach myślą w ostatniej chwili. Co trzeci Polak nie przejmuje się także zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.
Ponad połowa respondentów nie planuje świątecznych zakupów z wyprzedzeniem, a zdecydowana większość przeznacza na nie określony budżet. Na różnice w podejściu do planowania finansów w tym okresie roku wpływa z pewnością wiele czynników jak np. wysokość budżetu domowego.
Nie chcemy oszczędzać na prezentach. Co kupujemy?
Polacy nie oszczędzają na prezentach dla bliskich, dlatego dwie trzecie ankietowanych na zakup upominków planuje przeznaczyć do 1000 złotych, a 17 proc. na ten cel wyda znacznie ponad tysiąc złotych. Czego w tym roku możemy spodziewać się pod choinką? W top 3 najczęściej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45 proc.), zabawki (41 proc.), książki (39 proc.). Co piąty badany (19 proc.) w tym roku nie planuje kupować świątecznych podarunków.
- Na liście potencjalnych prezentów pojawiają się również te związane z rozwojem pasji oraz doświadczeniami i przeżyciami, a 29 proc. badanych planuje wręczyć bliskim gadżety wprost związane z pasją. Blisko 17 proc. celuje w bilety na wydarzenia, 12 proc. zamierza podarować prezenty związane z doświadczeniami takie jak wyjścia do restauracji, a 8 proc. kupi dla bliskich wycieczki i podróże. Dane z badania pokazują stosunkowo dużą popularność prezentów związanych z emocjami i doświadczeniami, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej. W Mastercard wspieramy rozwój pasji i zachęcamy do kolekcjonowania bezcennych momentów, dlatego cieszy nas, że konsumenci coraz częściej wybierają ten sposób uszczęśliwiania bliskich – informuje Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard Polska.
Część z nas weźmie kredyt na święta
Zapytano również o to, w jaki sposób pokrywamy zwiększone wydatki w okresie świąt. Tutaj 73 proc. respondentów stwierdziło, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma wystarczająco pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków. Natomiast 27 proc. przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, żeby sfinansować świąteczne wydatki. Takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30 proc.) niż kobietom (23 proc.). Spośród wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32 proc.). Dokładnie 21 proc. zapłaciłoby kartą kredytową, a 18 proc. skorzystałoby z opcji odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later).
Tomasz Wypych
Fot. Prezenty pod choinką. Źródło: Pixabay.com
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka