Zdjęcie: Pixabay
Zdjęcie: Pixabay

Polskie karmy dla zwierząt wkraczają na scenę światową

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
W ostatnich latach polski sektor zoologiczny zyskuje coraz większe uznanie na międzynarodowym rynku, zwłaszcza w produkcji karmy dla kotów i psów. Fundacja State of Poland informuje, że Polska jest 5 największym eksporterem karmy dla psów i kotów, z udziałem w rynku na poziomie 7,6% i rynkiem eksportu w samym tylko 2022 roku wartym 1,9 mld euro. Dlaczego polskie karmy stają się coraz bardziej popularne?

Właściciele psów i kotów są coraz bardziej świadomi potrzeb żywieniowych swoich pupili. Rynek karm dla zwierząt jest coraz bardziej zróżnicowany, w ofercie firm produkujących takie karmy można znaleźć produkty przeznaczone dla zwierząt nie tylko w danym wieku i o danej rasie, ale też dla zwierząt z alergiami pokarmowymi i wiele, wiele więcej.

Polska karma dla zwierząt podbija świat? 

Z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że Polska stała się znaczącym graczem na globalnym rynku karmy dla zwierząt, głównie eksportując karmę dla kotów i psów. W 2022 roku eksport osiągnął imponującą kwotę 1,9 miliarda euro, stanowiąc ponad 84 procent wartości i 76 procent objętości całkowitego eksportu karmy dla zwierząt. Z udziałem 7,6 procent, Polska zajęła 5. miejsce w rankingu największych eksporterów według danych ITC.

Unia Europejska pozostaje kluczowym rynkiem dla polskiej karmy dla zwierząt, z Niemcami na czele, mającymi 34 procentowy udział w wartości polskiego eksportu. Inne istotne rynki UE to Włochy, Francja, Czechy i Rumunia. Poza UE, znaczącymi odbiorcami są Wielka Brytania i Ukraina, a także rozwijające się rynki w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii. Wartość eksportu karmy dla kotów i psów wzrosła o około 15 procent w pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku w porównaniu z poprzednim rokiem.

Będzie jeszcze lepiej?

Mimo zaciętej konkurencji na światowym rynku zoologicznym, polscy producenci skupiają się na budowaniu marek opartych na jakości i innowacjach. Perspektywy eksportu gotowej karmy dla zwierząt, zwłaszcza dla kotów i psów, pozostają obiecujące. Zgodnie z najnowszym raportem FEDIAF European Pet Food, rosnąca populacja zwierząt domowych w Europie, licząca około 340 milionów zwierząt w 91 milionach gospodarstw domowych, sygnalizuje ciągłe potencjały rozwoju.

Jednym z najbardziej obiecujących obszarów rozwoju eksportu polskiej karmy dla zwierząt jest chiński rynek. Według Biura Handlowego PAIH w Szanghaju, chiński rynek karmy dla zwierząt ma osiągnąć 114 miliardów CNY (16,3 miliarda USD) do 2026 roku. To stanowi znaczącą okazję dla polskich eksporterów do wejścia na dynamicznie rozwijający się rynek i umocnienia swojej globalnej obecności.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka