W bankomatach sieci Euronet pojawiła się nowa usługa. Proponuje klientom jednoczesne wypłacenie pieniędzy oraz sprawdzenie przy tym salda rachunku. Można się łatwo "nadziać", gdyż jest ona umieszczona u góry jako opcja pierwszego wyboru, a wiąże się z prowizją.
Bankomaty Euronet z nową usługą
O "dziwnych" praktykach Euronetu zrobiło się głośno już w sierpniu. To wtedy firma w sprytny sposób zaczęła łączyć funkcję wypłaty gotówki z dodatkowo płatnym zapytaniem o saldo, umieszczając na górze menu jako domyślną skumulowaną opcję Wypłata PLN i saldo. W ten sposób ktoś, kto nacisnął tę opcję musiał uiścić dodatkową opłatę, według taryf naliczanych przez bank.
"Transakcje, Wypłata PLN i Zapytanie o saldo są oferowane w bankomatach Euronetu od lat. Natomiast obecnie na ekranie wyboru transakcji zapewniliśmy naszym klientom większy zakres wyboru tych usług, czyli możliwość dokonania obu czynności podczas jednej transakcji po wybraniu „Wypłata PLN i saldo” lub każdej z nich osobno „Wypłata gotówki PLN” lub „Zapytanie o saldo”, jednak wybór zawsze należy do klienta. Euronet nie pobiera opłat za wypłatę PLN i zapytanie o saldo, prosimy o sprawdzenie tabeli opłat i prowizji swojego banku (wydawcy karty)"– tłumaczyło się wówczas biuro prasowe.
Ukryta opcja darmowej wypłaty w bankomacie
Wcześniej sieć umożliwiała wybranie na tym samym ekranie innych opcji - m.in. samej wypłaty lub wyłącznie sprawdzenia salda. Teraz jednak po włożeniu karty do maszyny pojawiają się dwie opcje: "Wypłata PLN i saldo" oraz "Inne usługi". Jeśli klikniemy w pierwszą, to bankomat wypłaci pieniądze, ale też wyświetli saldo konta, co oczywiście jest powiązane z kilkuzłotową prowizją.
Dopiero gdy klikniemy w zakładkę Inne usługi, mamy opcję wypłaty (Wypłata PLN) bez zapytania o saldo, a więc bez dodatkowej opłaty.
Zmianę zauważył m.in. Marcel Zatoński, dziennikarz "Pulsu Biznesu" i poinformował o niej UOKiK.
Warto zachować czujność przy bankomacie
Zmianę zauważyli także redaktorzy Salonu 24. Prawdopodobnie Euronet nie zmodyfikował jeszcze w taki sposób jeszcze wszystkich swoich bankomatów w Polsce, bo pojawiały się głosy internautów, że widzą stary interfejs.
Redakcja „Rzeczpospolitej" poprosiła biuro prasowe Euronetu o komentarz. "Pragniemy zauważyć, że transakcje „Wypłata gotówki PLN" i „Zapytanie o saldo" są oferowane w bankomatach sieci Euronetu od lat. Obecnie na ekranie wyboru transakcji zapewniliśmy użytkownikom naszych bankomatów większy zakres/wachlarz wyboru tych usług, czyli możliwość dokonania obu transakcji po wybraniu „Wypłata PLN i saldo” lub każdej z nich osobno, a wybór należy do użytkownika" – napisał Euronet w odpowiedzi na prośbę.
Sieć obsługuje ok. 7000 urządzeń, więc niewątpliwie warto zachować czujność i uważnie czytać menu bankomatu podczas dokonywania wypłat.
W zeszłym roku Euronet obniżył limit jednorazowej transakcji do 800 zł, wyjaśniając, że próg został zmniejszony z powodu rosnących kosztów utrzymania bankomatów, które są znacznie wyższe niż przychody z lokalnych transakcji bankomatowych.
ja
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka