- Mieszkańcy będą mogli być potraktowani w inny sposób. Czy wyłączymy tylko seniorów, czy wydłużymy okres dochodzenia dla mieszkańców strefy, czy będziemy stosowali większe wyłączenia dla mieszkańców strefy, o tym w tej chwili dyskutujemy - zapowiedział Rafał Trzaskowski podczas spotkania z mieszkańcami Pragi-Północ. Od 2028 roku, czy ktoś mieszka w Warszawie, czy też nie, nie będzie mógł wjeżdżać do stolicy pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i autem benzynowym starszym niż 22 lata.
Podczas wieczornego wtorkowego spotkania z mieszkańcami Pragi-Północ prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski został zapytany o kwestię wprowadzenia w Warszawie strefy czystego transportu.
- Wszystkie obiektywne informacje podają jasno, że przynajmniej połowa wszystkich zanieczyszczeń w powietrzu pochodzi z ruchu drogowego. Każdy, kto uważa, że w Warszawie nie ma problemu ze smogiem mija się z prawdą, albo bazuje na złych danych – powiedział Trzaskowski. Prezydent Warszawy stwierdził również, że nie wyklucza pewnych wyłączeń dla mieszkańców strefy czystego transportu.
Wyłączenie dla seniorów? "To się okaże"
- Jedno, co mnie przekonuje, to są argumenty ludzi, którzy mieszkają w strefie. Jeżeli ktoś mówi, że ma problem, a seniorzy mówią, że mieszkają w strefie i mają problem, co zrobić ze swoim starym samochodem, to o tym dyskutujemy. Będziemy proponowali wyłączenie dla seniorów, jeżeli chodzi o tych, którzy mieszkają w strefie, nawet odbywa się dyskusja na temat wyłączeń dla mieszkańców strefy. Na czym skończymy, to się okaże – zapowiedział.
Zaznaczył, że być może będzie tak, że mieszkańcy strefy będą traktowani inaczej. "Strefa będzie większa, ale dzięki temu mieszkańcy będą mogli być potraktowani w inny sposób. Czy wyłączymy tylko seniorów, czy wydłużymy okres dochodzenia dla mieszkańców strefy, czy będziemy stosowali większe wyłączenia dla mieszkańców strefy, o tym w tej chwili dyskutujemy" – dodał.
Strefa Czystego Transportu. Gdzie będzie obowiązywać?
Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.
Fot. Rafał Trzaskowski/X @Rafał Trzaskowski
GW
Inne tematy w dziale Polityka