Zdjęcie: Pixabay
Zdjęcie: Pixabay

Bank w smartfonie, tablecie czy komputerze – jak bankować samodzielnie?

Redakcja Redakcja Finanse osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Jeszcze kilka lat temu kolejki w bankach były powszechne, jednak przyspieszająca cyfryzacja i poprawa bezpieczeństwa kanałów zdalnych sprawiła, że wiele czynności wolimy wykonywać za pomocą telefonu lub komputera. Nowoczesne banki wprowadzają też obsługę hybrydową, na przykład w postaci wideorozmowy z konsultantem.

PKO Bank Polski, największy polski bank, systematycznie cyfryzuje swoje produkty i usługi, nie zapominając przy tym o unowocześnianiu swoich fizycznych placówek. Wszystko to w ramach tzw. hybrydowego modelu obsługi, który polega na przenikaniu się różnych kanałów kontaktu z bankiem. Klient może na przykład umówić się na wideorozmowę z pracownikiem banku jeśli będzie miał wątpliwości podczas składania wniosku, a konsultant pomoże dokończyć proces – podobnie jak podczas wizyty w placówce banku. Klient może też rozpocząć proces zakupu od rozmowy z pracownikiem banku, a dokończyć go w kanale elektronicznym – serwisie iPKO lub aplikacji IKO.

Bank edukuje klientów

Korzystanie z kanałów elektronicznych może się wydawać trudne. PKO Bank Polski stawia na edukację – klienci banku mogą skorzystać z „asysty samoobsługowej” w oddziale stacjonarnym. Bankowi doradcy na miejscu dokładnie wyjaśnią jak łatwo i wygodnie korzystać z aplikacji mobilnej IKO, czyli bankowości w telefonie, albo jak nie dać się oszukać cyberprzestępcom. Będzie to nauka praktyczna – z wykorzystaniem stanowisk internetowych lub cyfrowych ekranów klienta.

Asystent Klienta, czyli pracownik przeszkolony do wstępnego badania potrzeb klienta, gdy tylko wejdzie on do placówki bankowej, pojawił się już w około 180 oddziałach banku PKO Banku Polskiego. Do zadań Asystenta należy nie tylko wsparcie klienta w wizycie w oddziale, ale również edukacja z zakresu korzystania z kanałów zdalnych. Ponadto taka osoba organizuje ruch w oddziale tak, aby obsługa przebiegała płynnie, a klienci mieli możliwość zapoznania się ofertą banku. Do końca bieżącego roku Asystent będzie dostępny w 200 oddziałach PKO Banku Polskiego.

Co z opłatami za cyfrowe bankowanie?

PKO Bank Polski stawia też na uproszczenie taryfy prowizji i opłat, jak i samej oferty dla klientów. Uproszczono między innymi ofertę kont. Przykładowo, dla klientów od 13 do 26 roku życia PKO oferuje już tylko jeden rachunek – Konto dla Młodych, nie jak przedtem – dwa. W ofercie jest też tylko jedno PKO Konto za Zero zamiast kilku jego wersji, jak było dotychczas. Dzięki zmniejszeniu liczby kont oferta jest bardziej przejrzysta. Bank ujednolicił też opłaty za korzystanie z kont, kart i innych produktów. Większości tych opłat w prosty sposób można uniknąć. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie banku. Są tam również proste wskazówki, jak płacić mniej za korzystanie z kont, kart i innych usług.

5 sposobów na bezpłatne korzystanie z bankowych usług:

  1. Wypłacaj i wpłacaj gotówkę w urządzeniach PKO – Dla klientów PKO Banku Polskiego wpłaty i wypłaty z urządzeń należących do banku są darmowe. Sieć urządzeń należących do banku to prawie 3 tys. bankomatów i ponad 1,3 tys. wpłatomatów. Korzystając z tych rozwiązań, klienci nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów związanych np. z prowizją.
  2. Wypłacaj BLIKIEM za darmo ze wszystkich bankomatów w Polsce –W przypadku kont PKO Banku Polskiego wypłaty BLIKIEM nawet z obcych bankomatów są darmowe. Informacje o dostępnych urządzeniach z łatwością sprawdzimy na stronie banku.
  3. Nie płać za obsługę swojej karty – Przykładowo: Właściciele PKO Konta dla Młodych nie ponoszą opłaty za obsługę karty debetowej pod warunkiem wykonania 2 transakcji kartą lub BLIKIEM, na dowolną kwotę. Sam rachunek jest darmowy, podobnie jak wypłaty i wpłaty gotówki ze wszystkich bankomatów PKO w kraju i wypłaty we wszystkich bankomatach na całym świecie. Natomiast osoby korzystające z bezwarunkowo bezpłatnego PKO Konta za Zero powinni wykonać 5 transakcji miesięcznie kartą lub BLIKIEM, na dowolną kwotę, aby nie ponieść opłaty za obsługę karty płatniczej.
  4. Zlecaj przelew przez serwis internetowy lub aplikację mobilną – Klienci banku w prosty i wygodny sposób zlecą przelew z ulubionego urządzenia: telefonu, tabletu czy komputera za pośrednictwem serwisu transakcyjnego iPKO lub aplikacji mobilnej IKO. Dzięki aplikacji możemy także zrobić przelew na telefon. Zarówno w iPKO, jak i IKO ustawimy zlecenie stałe, zmienne, czy polecenie zapłaty. Jeżeli chcemy szybko opłacić fakturę, a nie mamy czasu na przepisywanie danych do przelewu, wystarczy zrobić jej zdjęcie, a aplikacja mobilna rozpozna tekst i uzupełni dane za nas.
  5. Sprawdź jak uniknąć o opłaty za kartę kredytową – Przykładowo: aby uniknąć opłaty za obsługę Przejrzystej karty kredytowej, należy zrobić średnio miesięcznie transakcje na 600 zł lub więcej (w skali roku to 7 200 zł).

Osobista wizyta w placówce – czy jest więc potrzebna?

Od 2021 roku PKO Bank Polski wprowadził możliwość umawiania spotkań z doradcą w formie telefonicznej i wideorozmowy lub rezerwowanie wizyty w oddziale poprzez stronę pkobp.pl. Od maja 2022 r., w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez klientów, można umówić takie spotkanie również w serwisie iPKO.

Mimo postępującej cyfryzacji, klienci przy niektórych działaniach nadal chętnie korzystają ze wsparcia doradcy. Najczęściej kiedy zakładają konta, biorą pożyczki gotówkowe, kupują ubezpieczenia samochodów i nieruchomości oraz zamawiają karty kredytowe. Przychodzą także do placówek banku, by załatwić sprawy spadkowe, zastrzec zgubioną lub skradzioną kartę, dopisać współwłaściciela lub pełnomocnika do swojego konta. Stacjonarnie otwierają też konta dla dzieci (PKO Konto Dziecka lub PKO Konto dla Młodych). Nadal korzystamy z pomocy doświadczonego doradcy kiedy zaciągamy kredyt hipoteczny. Taki doradca profesjonalnie i przystępnie wyjaśnia wszelkie szczegóły i ułatwia klientowi przejście przez formalności.

Obecnie w bankowości internetowej iPKO i aplikacji IKO można łatwo sprawdzić szczegóły opłat i prowizji za konta i karty z oferty banku. Dzięki temu mamy szybki dostęp do informacji, które transakcje są darmowe, a za które trzeba zapłacić.

W mediach społecznościowych na profilach PKO Banku Polskiego można odnaleźć hasztag #SamodzielneBankowanie, pod którym znajdziemy wskazówki i porady dotyczące samodzielnego bankowania.

Nowoczesne bankowanie coraz bardziej popularne

Obecnie ponad 90 proc. klientów PKO Banku Polskiego korzysta z serwisu internetowego iPKO. Obecnie za pośrednictwem takiego kanału nie tylko sprawdzimy saldo, otworzymy konto oszczędnościowe czy zrobimy przelew. Za pośrednictwem kanałów zdalnych możemy też zastrzec kartę do bankomatu w przypadku zagubienia, zarządzać kartą kredytową, kupić bilety na mecz, czy kupimy kartę podarunkową do PlayStation Store czy Spotify. Za pośrednictwem bankowości internetowej możemy się też zalogować do innych serwisów wymagających potwierdzenia tożsamości, takich jak PUE ZUS.

Płatności zbliżeniowe to już nie tylko karta płatnicza, w ten sposób zapłacimy telefonem (Apple Pay, Google Pay), lub zegarkiem za pośrednictwem Garmin Pay i SwatchPay. Dzięki takim możliwościom wygodnie i szybko zapłacimy za zakupy stacjonarne nawet kiedy zapomnieliśmy portfela i gotówki. W swoim smartfonie mamy obecnie i dokumenty, i aplikacje, które w szybki sposób sprawdzą, o której mamy najbliższy autobus, i sklepy internetowe, w których kupimy dosłownie wszystko. Z usługami bankowymi jest podobnie. Przykładowo zbliżeniowo BLIKIEM zapłacimy we wszystkich terminalach płatniczych w Polsce i co najważniejsze: płatności te są bezpłatne, a transakcja jest bezpieczna.

Wielu klientów rezygnuje z tradycyjnych dokumentów papierowych i przechodzi na rozwiązania elektroniczne. To bezpieczne rozwiązanie, które pozwala na dostęp do dokumentów o każdej porze z poziomu serwisu iPKO i aplikacji IKO. Nasze dokumenty są widoczne po zalogowaniu do aplikacji IKO, serwisu transakcyjnego iPKO lub w mailu. Jest to również bardzo proste: Wystarczy kilka kliknięć w IKO lub iPKO.

Aby zacząć odbierać wyciągi elektronicznie wystarczy po zalogowaniu w serwisie transakcyjnym iPKO wybrać „Moje produkty”, a następnie „konta”. Wybieramy konto, które nas interesuje i przechodzimy do zakładki „Szczegóły”. Na dole strony w sekcji „Wyciągi” należy zaznaczyć „Zmień na elektroniczne” i gotowe. W podobny sposób zmienimy formę korespondencji na elektroniczną w aplikacji mobilnej IKO, jeśli w iPKO mamy podany nasz aktualny numer telefonu i adres e-mail i wyrazić zgodę na marketing elektroniczny.

W podobny sposób możemy odbierać zestawienia transakcji karty kredytowej na e-mail, zamienić papierowe listy o kredycie hipotecznym, o swoich funduszach inwestycyjnych i lokatach strukturyzowanych, o pożyczce lub kredycie gotówkowym na e-mail.


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze