Pomysły na ograniczanie wydatków w dużej mierze są zależne od wieku konsumentów. Aż 56 proc. przedstawicieli pokolenia baby boomers (pokolenie ludzi urodzonych od roku 1943 do roku 1960) oszczędzają na energii elektrycznej. Z kolei millenialsi (ludzie urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku) głównie ograniczają wyjścia do restauracji, a „zetki” (urodzeni od roku 1995 do roku 2012), kupują mniej ubrań. Takie wnioski płyną z raportu „Green Gauge” opracowanego przez analityków firmy GfK – an NIQ Company.
Oszczędności Polaków są uzależnione od ich wieku
Obniżający się w ostatnich latach poziom pewności, co do przyszłości ekonomicznej Polaków to ważny powód do postaw konsumenckich. Według danych z raportu „Green Gauge”, który powstał na podstawie globalnego badania „Consumer Life”, Polacy są bardziej sceptyczni wobec swojej przyszłości ekonomicznej niż mieszkańcy innych państw.
– Zawsze ostrożnie patrzeliśmy w swoją ekonomiczną przyszłość, jednak po 2019 roku nasza pewność pod tym względem zaczęła gwałtownie spadać i obecnie wynosi zaledwie 29 proc. Dla porównania – średnio na świecie ta wartość utrzymuje się na poziomie 71 proc. – mówi Marcin Gromulski, project manager w GfK – an NIQ Company.
Znaczna niepewność przyszłej sytuacji gospodarczej, wysoka inflacja oraz rosnące koszty życia sprawiają, że priorytetem konsumentów stało się rozsądne gospodarowanie domowymi budżetami. Z danych GfK – an NIQ Company wynika, że oszczędności Polaków w dużej mierze są uzależnione od ich wieku.
Pokolenie "Zetek" mniej ekologiczne niż "boomersi"
– Szczególnie ciekawy wątek stanowi tu ograniczanie zużycia energii elektrycznej w domu, które pozwala zadbać nie tylko o finanse, ale również o planetę. Mogłoby się wydawać, że najbardziej oszczędni pod tym względem będą młodzi Polacy, którzy zostali wychowani w duchu wyższej świadomości ekologicznej. Tymczasem, według raportu „Green Gauge” prąd najczęściej oszczędzają badani z pokolenia baby boomers. Twierdzi tak aż 56 proc. z nich. Z kolei im młodsi konsumenci, tym rzadziej padają takie deklaracje. W pokoleniu „zetek” zaledwie 36 proc. ogranicza zużycie prądu – dodaje Marcin Gromulski.
Najmłodsi konsumenci, urodzeni po 1998 roku, przede wszystkim oszczędzają na zakupach odzieży (43 proc.) oraz wyjściach do restauracji (39 proc.). Zwłaszcza ta druga kategoria jest stosunkowo często wskazywana przez konsumentów. Aż 54 proc. badanych z pokolenia X oraz baby boomers, a także 47 proc. millenialsów deklaruje ograniczanie wydatków na wizyty w lokalach gastronomicznych. W dalszej kolejności millenialsi oszczędzają na wyjściach w celach rozrywkowych i zakupach odzieży, a przedstawiciele pokolenia X – na wyjazdach rekreacyjnych i wakacyjnych.
Wśród najczęściej wymienianych kategorii oszczędzania żywność pojawia się tylko wśród odpowiedzi przedstawicieli „zetek". Już co trzeci przedstawiciel tego pokolenia deklaruje, że ogranicza wydatki na jedzenie.
Polacy muszą sięgać po zaskórniaki
Badania potwierdzają, że wprawdzie ponad połowa Polaków deklaruje, że posiada oszczędności, ale 4 proc. z nich było zmuszonych sięgnąć po zgromadzone środki z powodu rosnących cen i kosztów utrzymania. Prawie co trzecia osoba wykorzystała w tym celu jedną dziesiątą odłożonych pieniędzy, 37 proc. decydowało się skorzystać z 30 proc. oszczędności, a 23 proc.. badanych zużyło prawię połowę tego, co trzymało na trudne czasy.
Posiadanie oszczędności potwierdza 60 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet, ale jednocześnie okazało się, że to kobiety częściej z nich korzystają. Decyduje się na to 44 proc. z nich. Mężczyzn, którzy chcą naruszyć „zaskórniaki” jest 33 proc. Ankietowani przyznają, że w obecnych warunkach ekonomicznych oszczędzanie jest trudne i wymaga wielu wyrzeczeń. Przyznaje to blisko 70 proc. respondentów, a 59 proc. obawia się, że po kolejnych podwyżkach cen towarów i usług w ogóle nie będzie ich na to stać. Ci, którzy chcą się zabezpieczyć finansowo, informują, że będą musieli zrezygnować z różnych wydatków. Stwierdza tak 67 proc. ankietowanych, a tylko 36 proc. udaje się odkładać, co miesiąc taką samą kwotę.
Tomasz Wypych
(Zdjęcie: Starci Polacy najczęściej oszczędzają na prądzie, fot. gov.pl)
Inne tematy w dziale Gospodarka