25 lat temu w Swarzędzu pod Poznaniem powstał pierwszy sklep pod marką Żabka. W ciągu ćwierć wieku niewielka sieć sklepów zmieniła się w Grupę Żabka, która notuje rocznie ponad miliard wizyt klientów. W tym roku wartość sprzedaży zrealizowanej przez Grupę Żabka przekroczy 20 miliardów złotych.
Rozwój oparty o analizę danych
Grupa Żabka pozycję lidera w tworzeniu rozwiązań convenience (ang: wygoda) zawdzięcza m.in. transformacji cyfrowej opartej analizy danych. Dzięki innowacją sklepy odpowiedzialne zarządzają oddziaływaniem na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Już ponad 15% stanowisk w Żabce zajmują osoby pracujące w obszarze technologii cyfrowych, opartych na zarządzaniu danymi i sztucznej inteligencji.
Markę Żabka rozpoznaje 93% konsumentów, a należące do sieci niemal 10 tys. placówek na stałe wpisało się w krajobraz miast, miateczek i wsi. Klienci coraz częściej widzą Żabkę jako minicentrum handlowo-usługowe – w tym największa sieć kawiarni, bankomatów, punktów pocztowych czy kolektur Lotto. Żabka rozwija także sektor usług, wspiera polskich dostawców i startupy, jest odpowiedzialnym pracodawcą, inkubatorem nowoczesnych rozwiązań i innowacyjnych produktów.
– Żabka od 25 lat towarzyszy klientom w każdym momencie dnia, ułatwiając im życie i uwalniając ich czas. Jednak Żabka sprzed lat i ta współczesna, to dwie zupełnie odmienne firmy. Ta zmiana była możliwa dzięki ludziom, których łączą wspólne wartości, chęć poszukiwania innowacji i tworzenia nowych rozwiązań. Wspólnie zapoczątkowaliśmy proces zmiany nie tylko naszej organizacji, ale także całego polskiego handlu. Dzięki temu w 2023 r. Żabka to coś więcej niż tylko sieć sklepów. To kompleksowy ekosystem convenience – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu Grupy Żabka.
Żabka i 60 000 miejsc pracy
Z siecią współpracuje ponad 8 600 franczyzobiorców, dla wielu z nich współpraca ta i możliwość prowadzenia sklepu jest pomostem do prowadzenia własnego biznesu. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami Żabka zapewnia blisko 60 000 miejsc pracy.
– Żabka należy do grona najbardziej innowacyjnych sieci franczyzowych na świecie. Wdrażane i funkcjonujące w naszej sieci narzędzia wspierają współpracujących z nami przedsiębiorców w efektywnym zarządzaniu sklepami, podnoszeniu kompetencji własnych oraz ich zespołów, a także w systematycznym rozwoju biznesu. Wprowadzamy kolejne narzędzia cyfrowe dostosowane do potrzeb franczyzobiorców, przekładające się na większą stabilizację i większą dochodowość, budujące rynkową pozycję prowadzonych przez nich sklepów oraz całej sieci – mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Strategia Odpowiedzialności
Odpowiedzialność jest wartością na stałe wpisaną w DNA Grupy Żabka. Grupa dąży do tego, aby jej działania nie tylko upraszczały życie klientom, ale też pozytywnie wpływały na interesariuszy firmy, jej otoczenie, społeczność, a także na planetę. W 2021 r. Żabka przyjęła Strategię Odpowiedzialności (ESG) w pełni zintegrowaną ze strategią biznesową firmy. Dwa lata temu Grupa opublikowała pierwszy Raport Odpowiedzialności, który w kompleksowy sposób przedstawił założenia Strategii ESG. Podsumowano też działania Żabki w obszarze pozafinansowym, zgodnie z międzynarodowymi standardami ujawnień ESG oraz została poddana niezależnej usłudze atestacyjnej.
– Chcemy, aby nasze działania upraszczały życie klientom, z myślą o nich wprowadzamy nowe rozwiązania, przemyślane usługi i dopasowany asortyment. W centrum naszej uwagi jest człowiek i jego potrzeby, nie zapominamy jednak o wspólnej odpowiedzialności za środowisko naturalne i nasze najbliższe otoczenie. Zadowolenie klienta, franczyzobiorcy, pracowników, partnerska współpraca z dostawcami oraz troska o lokalne społeczności i bardziej przyjazne środowisku działania operacyjne są filarami działań Żabki w obszarze ESG – mówi Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka.
W grudniu 2022 r. w Bydgoszczy sieć uruchomiła pilotażową inicjatywę „Zielona Odnowa”, w której bierze udział 121 sklepów Żabka w mieście. Od stycznia w ramach pilotażu udało się już zebrać blisko 2,5 mln butelek i puszek aluminiowych.
W ostatnich latach Grupa Żabka zrewidowała też podejście do zaangażowania społecznego, definiując obszary ważne dla społeczności lokalnych i kładąc nacisk na działania, które przyczyniają się do realnych i długofalowych zmian. Od 7 lat realizuje program „Dobry Staż w Żabce”, skierowany do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami umożliwia młodzieży udział w płatnych stażach w sklepach, dając szansę na zdobycie wiedzy i doświadczenia oraz łatwiejszy start w życie zawodowe.
Pierwsza Żabka Drive w Piasecznie
Z okazji 25-lecia Żabki, jeszcze w tym roku pojawią się aż trzy nowe unikatowe placówki. Placówka nr 10 000 w Starym Browarze w Poznaniu, w której zastosowano najnowocześniejsze technologie zapewniające wyjątkowe doświadczenia zakupowe klientom, wspomagające pracę franczyzobiorcy i sprzedawców oraz pozwalające ograniczyć wpływ na środowisko naturalne. W poznańskim sklepie robot Robbie będzie serwował kultowe hot dogi. W Warszawie przy ulicy Wolskiej 64a powstanie hybrydowy, który połączy łączący tradycyjną placówkę z autonomiczną Żabką Nano. W podwarszawskim Piasecznie powstanie natomiast pierwsza Żabka Drive, w której kierowcy – bez wysiadania z auta – będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej.
Fot: materiały prasowe