Sprzedaż dóbr luksusowych na świecie szacowana jest na 850 mld USD. W Polsce w 2022 roku było to ok. 40 miliardów złotych, o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym roku sprzedaż dóbr i usług z najwyższej półki może wynieść nawet 50 mld zł. To możliwe, bo jak podaje firma konsultingowa KPMG, z każdym rokiem coraz większa liczba osób w Polsce może sobie pozwolić na zakup towarów luksusowych.
Rosną nie tylko zarobki, ale także majątek Polaków
Aktywa netto powyżej miliona dolarów posiadało w 2021 roku już ponad 100 tys. osób. To o 9,7 proc. więcej niż w poprzednim roku. W 2021 roku ponownie przybyło w Polsce osób zamożnych, bogatych oraz bardzo bogatych. Dochody powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie osiągnęło 320 tys. osób - o 12,8 proc. więcej niż w roku poprzednim, a łącznie zarobili oni 220 mld zł. Osób bogatych było w Polsce w 2021 roku blisko 83 tys., czyli o 7,4 proc. więcej r/r, a ich łączny dochód zwiększył się o 5,4 proc. do 130 mld zł. Grupa osób bardzo bogatych wzrosła natomiast o 4,8 proc. do 37 tys., a ich zarobki były wyższe o 2,6 proc. niż w roku 2020 i osiągnęły 94 mld zł. Najwięcej bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa: mazowieckie, wielkopolskie oraz śląskie. Wartość prawie wszystkich segmentów przewyższyła już tę odnotowaną przed kryzysem wywołanym pandemią.
Kochamy luksusowe zegarki i biżuterię
Sprzedaż dóbr luksusowych tylko 110 największych firm na świecie szacowana jest na 730 mld USD, tj. 50 proc. wartości światowego rynku dóbr luksusowych - wynika z ósmej edycji raportu Global Fashion & Luxury Private Equity. Ponad jedną trzecią wartości sprzedaży największych firm (36 proc.) wypracowali producenci osobistych dóbr luksusowych, które obejmują ubrania i akcesoria, biżuterię i zegarki oraz kosmetyki i perfumy. Na pozostałe 64 proc. wartości rynku złożyły się produkty z kategorii: samochody, hotele, prywatne samoloty, luksusowe rejsy, meble i jachty.
W 2022 r odnotowano wzrost sprzedaży we wszystkich kategoriach rynku dóbr luksusowych. Najlepsze wyniki osiągnęła branża hotelarska ze wzrostem wynoszącym aż 55,5 proc. w ciągu 12 miesięcy. W segmencie osobistych dóbr luksusowych (średni wzrost na poziomie 13,2 proc.) wyróżniają się producenci zegarków i biżuterii ze wzrostem o 17,3 proc.
Przewiduje się, że w najbliższych trzech latach najsilniejszy wzrost sprzedaży (ponad 10 proc. r/r) będzie dotyczyć branży hoteli. Dynamikę od 5 proc. do 10 proc. rok do roku przewiduje się dla segmentów zegarków i biżuterii, kosmetyków i perfum oraz restauracji i mebli. Niekorzystne prognozy odnoszą się do sektora luksusowych aut (szacowany niewielki spadek sprzedaży r/r). Szacuje się, że najsilniejsze wzrosty rynku dóbr luksusowych (powyżej 10 proc.) wystąpią w krajach Azji i państw Bliskiego Wschodu, a od 5 proc. do 10 proc. w Ameryce Północnej i Łacińskiej. Przewiduje się, że Europa osiągnie wzrost na poziomie 5 proc. w skali roku.
Pokolenie Z i Alfa szuka luksusu w wirtualnym świecie
Blisko 2/3 największych firm rynku dóbr luksusowych (63 proc.) uznało, że w 2023 r. najbardziej atrakcyjnym dla inwestowania segmentem będą kosmetyki i perfumy. Po 50 proc. badanych uważa, że będzie to odzież i akcesoria oraz meble, a 33 proc. wskazało na zegarki i biżuterię.
W najbliższych latach firmy funkcjonujące na rynku dóbr luksusowych będą koncentrować się na rozwoju ESG (E – Środowisko, S – Społeczna odpowiedzialność i G – Ład korporacyjny), a cyfryzację przedsiębiorstw traktować jako narzędzie umożliwiające ekspansję swoich marek. Przejawem działań w tym kierunku będą strategie zakładające eksponowanie atrybutów wyróżniających produkty luksusowe na rynku (wysoka jakość, trwałość i długi cykl życia dóbr). Istotne będzie wzmocnienie wśród klientów przekonania, że zakup tych artykułów jest lokatą kapitału z czasem zyskującą na wartości. Wzmocnieniem zrównoważonego podejścia do rozwoju rynku dóbr luksusowych będzie udzielanie przez producentów wsparcia dla sprzedaży z tzw. drugiej ręki, np. poprzez inwestowanie w platformy trudniące się tego typu handlem.
Zdaniem ekspertów adresatami dóbr luksusowych coraz częściej będą klienci z pokolenia Z i Alfa. Skuteczne dotarcie do nich ma zapewnić cyfryzacja firm, w tym otwarcie się na świat Metaverse. Prezentowane będą nowe modowe kolekcje i możliwości zakupu produktów z limitowanych edycji, udostępnianych jedynie w wirtualnej rzeczywistości, wykreowanej w popularnych grach komputerowych.
Tomasz Wypych
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka