W 2022 roku wprowadzono zmianę w przepisie dotyczącym punktów karnych, który spowodował, że niektórzy kierowcy musieli pożegnać się z prawem jazdy. Zmiana ta zostaje jednak zniesiona od niedzieli 17 września. Od teraz wszystkie punkty karne będą usuwane po roku.
Wracają stare przepisy
Nowe przepisy, które weszły w życie od 17 września przywracają sytuację prawną sprzed 2022 roku. Regulacja wprowadziła przepis, zgodnie z którym otrzymane punkty karne przez kierowcę zgromadzone w centralnej ewidencji będą usuwane po roku, a nie po dwóch latach. Przywrócony jest również mechanizm, zgodnie z którym zatrzymane prawo jazdy - po okresie, na który zostało zatrzymane - będzie automatycznie zwracane, bez konieczności składania wniosku.
"Po 17 września br. nie przewidujemy efektu jo-jo, czyli powrotu do tych statystyk wypadków, które były np. w roku 2019" – mówił wcześniej wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Jak podkreślił, wprowadzonych zostało wiele zmian w zakresie przepisów prawa ruchu drogowego, które będą utrzymane i nie będą korygowane w najbliższym czasie. "Na przykład nie obniżamy wysokości mandatów drogowych, nie obniżamy też wysokości punktów za wykroczenia drogowe" – stwierdził Weber.
"Wprowadzamy jedynie możliwość skasowania 6 punktów w czasie kursu reedukacyjnego, raz na pół roku, który będzie wyglądał inaczej niż do tej pory. Tam będzie więcej części praktycznej. Ośrodki szkolenia kierowców też mają wycenić te kursy o wiele drożej niż do tej pory"- zaznaczył wiceminister.
Ułatwienie dla kierowców
Od 17 września punkty za wykroczenia drogowe będą się kasować po roku, a nie, jak do tej pory po dwóch latach. Jak tłumaczył Weber, do rządu docierały sygnały m.in. od firm transportowych, które chciały tej zmiany.
"Kierowcy tirów, którzy spędzają na kółkiem kilka godzin dziennie, są narażeni na ryzyko mniejszych wykroczeń, ale te punkty są zbierane. Dwuletnie kasowanie uzbieranych punktów może spowodować, że nie będą mieli oni możliwości kontynuować pracy. Te sygnały zostały przez nas przeanalizowane. Już teraz brakuje ok. 150 tys. kierowców transportu ciężkiego" – powiedział wiceminister.
W ocenie Webera, zmiany te nie powinny spowodować powrotu do tego poziomu statystyk, które były w roku 2019 r.
Nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych prezydent Andrzej Duda podpisał 6 czerwca. Większość przepisów, które wprowadza nowela zaczęło obowiązywać już od 1 lipca.
Według policyjnych danych w 2019 r. na polskich drogach doszło do ponad 30,2 tys. wypadków drogowych, w których zginęło ponad 2,9 tys. osób.
W ubiegłym roku wydarzyło się ponad 21,3 tys. wypadków, w których zginęło prawie 1,9 tys. osób.
Punkty karne i szkolenie reedukacyjne
Przypomnijmy, że maksymalna ilość punktów karnych, jakie może uzyskać kierowca, zależy od jego stażu za kółkiem. Młodzi kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 12 miesięcy maksymalnie mogą uzyskać 20 punktów, a ci co mają dłużej niż 12 miesięcy - 24 punkty.
W związku z powrotem starych przepisów wracają również szkolenia reedukacyjne. Umożliwiają one redukcję 6 najstarszych punktów karnych. Nowy program szkoleniowy będzie zawierał 8 lekcji trwających łącznie 8 godzin.
Szkolenia będą podzielona na cztery bloki tematyczne, każdy blok będzie trwał 2 godziny: zasady i przepisy ruchu drogowego, przyczyny wypadków, ich konsekwencje oraz metody ich zapobiegania (z wykorzystaniem filmu lub prezentacji), prawne i społeczne reperkusje wypadków drogowych oraz psychologiczne strony prowadzenia samochodu (prowadzone przez psychologa transportu).
MP
Fot. mazowiecka.policja.gov.pl
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Polityka