Polska gigantem na rynku sklepów spożywczych. Fot. PAP/Rafał Guz
Polska gigantem na rynku sklepów spożywczych. Fot. PAP/Rafał Guz

Polska gigantem na rynku sklepów spożywczych. Bijemy na głowę kraje regionu

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 11
Polska jest gigantem na rynku sklepów spożywczych wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Mamy pierwsze miejsce pod względem liczby miejsc, w których można kupić żywność, mając ich prawie 4-krotnie więcej niż państwo zajmujące drugą lokatę.

Europa Środkowo-Wschodnia. Na których rynkach najszybciej rozwijały się dyskonty, supermarkety i osiedlowe sklepiki

Międzynarodowa Firma McKinsey przygotowała raport, w którym przedstawia dane dotyczące rozwoju poszczególnych formatów, czyli rodzajów sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Chorwacji i Ukrainie. Można się z niego dowiedzieć, na których rynkach najszybciej rozwijały się dyskonty, supermarkety czy małe osiedlowe sklepiki.

Swoje analizy McKinsey oparł na solidnych podstawach korzystając przede wszystkim na danych Euromonitora i Eurostatu. Wynika z niego, że w 2022 roku wartość polskiego rynku sklepów spożywczych stacjonarnych wyniosła 72,4 mld euro. Drugie miejsce zajęła Rumunia, ale jej wynik był prawie czterokrotnie niższy do polskiego i wynosił 21,6 mld euro. W kolejnym kraju, w Czechach było to 20,6 mld euro, w Chorwacji 8,6 mld euro, a Ukrainie 15,7 mld euro. Najwyższy wzrost względem 2021 roku zanotowała Rumunia (16 proc.), a największy spadek Ukraina (26 proc.) Nasz wschodni sąsiad zanotował spadki we wszystkich kategoriach tego rankingu, co w obliczu wojny jest sytuacją w pełni zrozumiałą.


Rumunia - najmocniejszy wzrost jeśli chodzi o tradycyjne sklepy

W Polsce rynek tradycyjnych sklepów stacjonarnych względem 2021 roku urósł o 12 proc., względem 2020 roku o 19 proc., a względem 2019 roku o 21 proc. W każdym roku największe wzrosty notowała Rumunia.

McKinsey przeanalizował również, jak zmieniał się przychód poszczególnych formatów handlowych, czyli po prostu rodzajów sklepów. W przypadku hipermarketów najszybciej rósł on w Czechach o 7 proc względem 2021 roku, a najwolniej, poza Ukrainą (tutaj była spadek o 6 proc.) w Chorwacji o 3 proc. W Polsce ten wskaźnik sięgnął 6 proc, a w poprzednich latach odpowiednio 4 proc. względem 2020 roku i 7 proc. względem 2019 roku. Również tutaj Rumunia była liderem w dwóch poprzednich latach pod względem wzrostu hipermarketów. Dopiero w 2022 roku przyszło wyraźne wyhamowanie.

W Polsce w 2022 roku najwięcej zarabiały supermarkety

Z kolei w Polsce w 2022 roku najwięcej zarabiały supermarkety, ich przychody pod względem tempa wzrostu przychodu zwiększały się o 11 proc. W poprzednich latach tempo wzrostu wynosiło to odpowiednio 4 i 7 proc. względem 2020 i 2019 roku. Najwolniej poza Ukrainą (spadek o 19 proc.) rosły przychody czeskich supermarketów, tylko o 5 proc.

Najszybciej w całym regionie rosły oczywiście dyskonty, które zdobywają coraz większą popularność. Tu również Polska z wynikiem 16 proc. okazała się liderem wzrostu. Najsłabszy wynik zanotowano w Rumunii (9 proc.). Względem 2020 roku przychody dyskontów urosły o 30 proc., a w stosunku do 2019 roku o 46. Ciekawostką jest fakt, że w Rumunii od 2019 roku przychody dyskontów urosły aż o 61 proc.


Convenience i  e-grocery. Polska dominuje

Zbadano również tzw. kanał convenience. Ten, pochodzący z USA termin, oznacza po prostu mały sklep, położony w dzielnicach mieszkaniowych miast oraz często odwiedzanych punktach, handlujący głównie towarami na bieżące potrzeby również w Polsce rósł najszybciej, bo o 14 proc. względem 2021 roku. Najniższy wskaźnik wzrostu, poza Ukrainą (spadek o 21 proc.), zanotowała Chorwacja (5 proc.) Polska dominowała również w poprzednich latach. W stosunku do 2020 roku przychody kanału convenience urosły o 26 proc., a do 2019 roku o 34 proc. W poprzednich latach kroku dotrzymywała nam Rumunia, ale w 2022 roku jej dynamika rozwoju przychodów kanału convenience wyraźnie wyhamowała.

Polska jest również liderem pod względem wartości kanału e-grocery, czyli inaczej mówiąc zakupów spożywczych online. W 2022 roku obroty osiągnęły wartość 1,2 mld euro, co pozwoliło nam nieznacznie wyprzedzić Czechy (1,1 mld euro). Na dalszych miejscach znalazła się Rumunia (442 mln euro) i Chorwacja (52 mln). W przypadku Ukrainy nie zanotowano danych z ostatnich lat. W porównaniu do 2021 roku najszybciej e-grocery rosło w Rumunii (31 proc.), a najwolniej w Czechach i Chorwacji (19 proc.). Dla Polski ten wskaźnik wyniósł 21 proc. Względem 2020 roku w naszym kraju wartość e-grocery urósł o 54 proc., a względem 2019 roku o 236 proc. na co bardzo istotny wpływ miała pandemia. Największe wzrosty w tamtym czasie notowała jednak Rumunia.

W analizie niestety nie badano bazarków, targowisk i giełd rolno-spożywczych, gdzie również chętnie robimy zakupy.

Tomasz Wypych

Źródło zdjęcia: Polska gigantem na rynku sklepów spożywczych. Fot. PAP/Rafał Guz

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj11 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (11)

Inne tematy w dziale Gospodarka