Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w autostradowych spółkach. Zakupił je francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Wartość całej transakcji miała wynosić 3 miliardy złotych. Co ciekawe, tuż po ogłoszeniu sprzedaży, ceny za przejazd poszły w górę.
Kulczyk sprzedał autostradowe spółki
Jak podaje nieoficjalnie "Rzeczpospolita", Sebastian Kulczyk sprzedał swoje 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II). Dodatkowo Kulczyk pozbył się Autostrada Eksploatacja (AESA), firmy odpowiedzialnej za utrzymanie koncesyjnych odcinków autostrady A2 oraz budowlanej spółki A2 Route.
Nabywcą aktywów jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Wartość całej transakcji miała wynieść 3 mld zł. "Rzeczpospolita" wskazuje, że Kulczyk Investments rozpoczął proces sprzedaży tuż przed wybuchem wojny w Ukrainie, a transakcja została dopięta w ostatnich dniach.
Ceny za przejazd poszły w górę
Informacja o sprzedaży zbiegła się z podniesieniem cen za przejazd Autostradą Wielkopolską. Od godz. 6.00 w poniedziałek 11 września opłata za przejazd każdym z trzech odcinków autostrady A2 Nowy Tomyśl-Konin będzie wynosić: 15 zł dla motocykli, 30 zł dla samochodów osobowych o dwóch osiach, 47 zł dla samochodów osobowych i motocykli z przyczepami, 109 zł dla pojazdów o więcej niż trzech osiach oraz 300 zł dla pojazdów ponadnormatywnych.
Za przejazd między Koninem i Nowym Tomyślem kierowcy aut osobowych zapłacą 90 zł, a nie 84 zł jak dotychczas.
– Zmiana związana jest z utrzymującą się presją inflacyjną oraz wysokimi stopami procentowymi, które to elementy wpływają na wzrost kosztów utrzymania autostrady – wyjaśniła rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska Anna Ciamciak pytana przez portal money.pl.
Meridiam jest znany w Polsce
Francuski fundusz inwestycyjny Meridiam pojawił się w Polsce w 2008 roku wraz z planami budowy A2 na turniej piłkarski Euro 2012. Fundusz specjalizuje się w inwestycjach infrastrukturalnych. Obecnie zarządza aktywami wartymi 18 mld dolarów, a od momentu powstania zainwestował w ponad sto projektów transportowych, budowlanych i związanych z usługami publicznymi.
Meridiam powstał w w 2005 r., a swoją siedzibę ma w Paryżu. Dziś obecny jest w Europie, Ameryce Północnej i Afryce.
AWSA została utworzona w listopadzie 1992 roku. Była odpowiedzialna za budowę i eksploatację 146-kilometrowego fragmentu autostrady A2 między Nowym Tomyślem, a Koninem. Budowa tego odcinka kosztowała 875 mln euro. Z kolei AWSA II powołana do życia w lutym 2009 roku, była odpowiedzialna za budowę i eksploatację autostrady A2 między Świeckiem, a Nowym Tomyślem. Budowa tego odcinka kosztowała 1,5 mld euro.
MP
Fot. Autostrada A2.
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka