5 mln zł kary dla znanej firmy i influencerów
Urząd uznał, że spółka Olimp Laboratories, oraz troje współpracujących z nią influencerów, zamieszczając materiały sponsorowane, robili to w sposób, który nie wskazywał bezpośrednio na handlowy charakter publikacji i wymierzył ponad 5 mln zł kary.
UOKiK: Sposób prezentacji reklamy niezgodny z prawem
Argumentując swoją decyzję UOKiK zwrócił uwagę, że reklamodawca stworzył i udostępnił współpracującym influencerom niezgodne z obowiązującym prawem zalecenia, których zastosowania wymagał. Obowiązek ujawniania płatnej współpracy leży po stronie twórców internetowych, agencji i reklamodawców. Nie mogą oni przekazywać wytycznych, które przeczą prawidłowemu oznaczaniu treści reklamowych lub sugerują możliwość omijania obowiązującego prawa. Obecnie firma zaprzestała kwestionowanej praktyki i obecnie w relacjach z twórcami internetowymi stosuje zalecenia dostosowane do Rekomendacji.
Urząd przyjrzał się także współpracy spółki Olimp Laboratories z Influencerami w zakresie usług promocyjno-reklamowych na Instagramie.
- Opinie i polecenia influencerów mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Z badań wynika, że wśród najmłodszych konsumentów (15-24 lata) blisko 90 proc. zapoznaje się z relacjami influencerów, a ponad połowa kupiła produkt lub usługę po poleceniu obserwowanego twórcy. Odsetek ten wzrasta do 63 proc. w grupie, która regularnie ogląda relacje influencerów. Dzięki wypracowanej relacji z obserwatorami, która bazuje na zaufaniu, wypowiedzi twórców internetowych są odbierane jako wiarygodne
i bezstronne. Odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca - wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową - wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kary dla celebrytów i internautów. Setki tysięcy złotych za nieoznaczone reklamy
W czerwcu 2022 r. za brak współpracy z Urzędem zostali ukarani na łączną kwotę 139 tys. zł: „MD” Marcin Dubiel, „Maffashion” Julia Kuczyńska, Marcin Malczyński, „Marley” Marlena Soyka - w ich przypadku decyzje są prawomocne oraz Paweł Malinowski i „Kruszwil” Marek Kruszel – obie decyzje nieprawomocne). Urząd prowadzi też postępowania wobec Filipa Chajzera, Doroty Rabczewskiej oraz Małgorzaty Rozenek-Majdan, którym postawił zarzuty nieoznaczania reklam na ich kanałach w mediach społecznościowych. Mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.
Źródło zdjęcia: Smartfon i Instagram. Fot. Pixabay.com
Czytaj dalej:
Komentarze
Pokaż komentarze