Elon Musk po przejęciu X (dawniej Twitter) próbuje wprowadzić wolność słowa na platformie. Stąd też często nawet napastliwe komentarze, które mają na celu obrazić, nie są usuwane. Krytycznie na temat X oraz jej właściciela wypowiedziało się Muzeum Auschwitz w specjalnie wystosowanym oświadczeniu.
X staje się "wolny"
Elon Musk, który zdecydował kupić się Twittera za 44 miliardy dolarów, od początku powtarzał, że na platformie będzie wolność słowa. - Wolność słowa jest podstawą funkcjonującej demokracji, a Twitter jest cyfrowym placem miejskim, na którym dyskutowane są sprawy kluczowe dla przyszłości ludzkości – mówił miliarder.
Wprowadzenie wolności poskutkowało tym, że badacze odkryli wzrost mowy nienawiści i treści antysemickich na platformie od czasu przejęcia przez niego władzy na Twitterze. Z kolei niektóre rządy oskarżyły firmę X, że nie robi wystarczająco dużo, aby moderować jej treści.
Muzeum Auschwitz ostro o X
Jedną z instytucji, która nie akceptuje nowych zasad X, jest Muzeum Auschwitz, które ostro skrytykowało platformę za nieusunięcie antysemickich postów z serwisu. "Platforma, która lekceważy potrzebę obrony pamięci ofiar, pokazuje lekceważenie tworzenia pełnego szacunku i empatii środowiska internetowego" – czytamy na profilu instytucji.
"Zdecydowaliśmy się zablokować użytkowników, którzy propagują odmowę i nienawiść. Ta decyzja wynika z naszego głębokiego oddania naszej misji. Potrzebujemy do tego bezpiecznej przestrzeni. Angażowanie się w dyskusje z osobami i relacjami, których celem jest nadużywanie pamięci ofiar Auschwitz, jest sprzeczne z wartościami, w które wierzymy. Osoby te nie szukają dyskursu; mają na celu zadawanie bólu. W tym kontekście blokowanie jest niezbędnym krokiem, aby upewnić się, że te szkodliwe głosy nie będą trwały w swoich powtarzających się atakach na pamięć" - tłumaczy placówka.
Muzeum wyjaśnia również, że "blokowanie użytkowników nie jest zwykłą czynnością; to praktyczny środek". "Często zgłaszanie kont, które szerzą wrogość, pozostaje wezwaniem bez odpowiedzi. Blokowanie jest sposobem na ochronę pamięci o ludziach, którzy cierpieli i zostali zamordowani w Auschwitz" – wyjaśniło.
Przypomnijmy, że X na początku tego miesiąca pozwał organizację non-profit, która walczy z mową nienawiści i dezinformacją, oskarżając ją o fałszywe twierdzenia i straszenie reklamodawców.
W Auschwitz zginęło ponad milion ludzi
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.
W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. Były obóz w 1979 r. został wpisany jako jedyny tego typu obiekt na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
MP
Fot. commons.wikimedia.org
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Technologie