Wyłudzenia produktów, fałszowanie sprawozdań i cyberataki to główne problemy, z którymi muszą mierzyć się instytucje finansowe w Polsce. Na szczęście potrafią sobie z tym radzić. Już dzisiaj publikujemy wnioski z badania "Nadużycia w sektorze finansowym" przygotowane przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych".
Problemy instytucji finansowych. Publikujemy raport pierwsi
Badanie „Nadużycia w sektorze finansowym” przygotowane przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz EY Polska jest prowadzone od 2009 roku. Jego wyniki zostaną zaprezentowane podczas XIV Kongresu Antyfraudowego w październiku 2023 r. Najnowsze dane dotyczą 2022 roku. My prezentujemy je już dzisiaj.
Wyłudzenia produktów największym problemem
- Nasz raport to od lat cenione źródło wiedzy, które daje możliwość poznania skali nadużyć w różnych segmentach rynku finansowego. Pozwala ocenić efektywność działań realizowanych przez instytucje finansowe w celu ograniczenia ryzyka fraudów, a także wskazać najczęstsze sposoby wyłudzeń, biorąc pod uwagę, że sposób działania oszustów ulega nieustannym zmianom. A więc raportowi można przypisać zarówno cechy ostrzegania, jak i opisu stanu faktycznego - wyjaśnia Salon24 Marcin Czugan, Prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych.
- W ostatniej edycji badania instytucje finansowe wskazały, że największe ryzyko nadużyć w ich działalności wiąże się z wyłudzeniami produktów finansowych i warto podkreślić, że ten trend jest widoczny od lat. Obecnie obserwujemy zjawisko polegające na tym, że przestępcy coraz częściej wolą działać w cyberprzestrzeni i zdalnie kraść pieniądze klientów instytucji finansowych niż wyłudzać pożyczki za pomocą podrobionych dokumentów, pojawiając się osobiście w placówce. Zmienia się więc sposób działania oszustów, metody są coraz bardziej skomplikowane, co naturalnie utrudnia walkę z tym zjawiskiem. Można uznać to za znak czasu i zapewne tego, jak zmieniają się schematy działania sprawców nadużyć. Niemniej rynek finansowy w Polsce od lat dobrze radzi sobie z wyłudzeniami.
Fałszowanie sprawozdań to istna plaga. Jak walczą z tym instytucje?
Oprócz wspomnianych prób wyłudzeń i cyberataków instytucje finansowe biorące udział w badaniu na trzecim miejscu zagrożenia wymieniły fałszowanie sprawozdań finansowych. Na dalszych miejscach znalazły się pranie brudnych pieniędzy, nieautoryzowane transakcje, omijanie sankcji, nadużycia z wykorzystaniem kart kredytowych, korupcja i nadużycie wewnętrzne. Raport pokazał, że instytucje finansowe zwiększają nakłady na działania podejmowane w celu przeciwdziałaniu nadużyciom.
wiadczą o tym wyższe niż w zeszłym roku wyniki w dwóch najwyższych przedziałach, tj. powyżej 500 tys. zł (wzrost o 6 proc.) oraz w przedziale od 100 tys. zł do 500 tys. zł (wzrost o 4 proc.). Jednocześnie firm, które wskazały, że nie poniosły dodatkowych kosztów związanych z walką z nadużyciami jest 16,5 proc., a rok temu było ich 10 proc.
Rosną straty firm. Jest coraz gorzej
Pomimo zwiększania nakładów na działania zapobiegające nadużyciom odsetek firm deklarujących straty poniesione wskutek przestępstw w tym roku wzrósł w dwóch najwyższych przedziałach wartości. O ile w 2021 roku żadna firma nie zanotowała strat na poziomie wyższym niż 10 mln PLN, a w 2022 roku było to 5 proc. badanych. Z kolei udział firm, które zadeklarowały stratę w przedziale od 1 mln PLN do 10 mln PLN, wzrósł z 25 proc. do 28 proc.
W przypadku strat na poziomie średnim, tj. do 1 mln PLN, w porównaniu z poprzednim rokiem zanotowano spadek o 6 proc. (z 25 proc. do 19 proc.) w przedziale od 100 tys. PLN do 500 tys. PLN oraz o 8 proc. (z 13 proc. do 5 proc.) w przedziale od 500 tys. PLN do 1 mln PLN. Odsetek instytucji, które zadeklarowały straty do 100 tys. zł był na podobnym poziomie, co w zeszłym roku (wzrost o 1 proc. do 31 proc.).
Firmy finansowe: Największym problemem naiwność klientów
Zdaniem instytucji finansowych największym problemem związanym z nadużyciami jest brak świadomości klientów, wskazuje na to 36 proc. respondentów. Mając na względzie, jak poważnym zagrożeniem zdaniem respondentów są cyberataki, może wskazywać to na rosnącą rolę ataków phishingowych i kradzieży z kont, bazujących na niskiej świadomości klientów. Na drugim miejscu, z wynikiem 33 proc., znalazły się szybko zmieniające się schematy nadużyć. W ubiegłym roku wybrało je zaledwie 17 proc.
Tomasz Wypych
Źródło zdjęcia: Karty kredytowe/bezpieczeństwo finansowe. Fot. Pixabay.com
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka