Wielu sportowców, nie tylko tym początkującym, dtrudno jest zdobyć finansowanie swojej kariery. Główne powody to brak ich rozpoznawalności, konkurencja czy trudnościw wyszukaniu i rozmowach z potencjalnymi sponsorami. Dlatego coraz większe znaczenie zyskuje społeczność skupiona wokół sportowca, osoby,które która mocno w niego wierzą i są gotowe wesprzeć go finansowo drobnymi wpłatami.
Sponsoring sportowy
Sponsoring sportowy zwykle opiera się na promocji marki, dlatego firmy szukają sportowców, którzy mają potencjał do dotarcia do dużej liczby osób i generowania widoczności. Sponsorzy często oczekują zwrotu z inwestycji w postaci promocji swojej marki, wzrostu sprzedaży czy pozytywnego wizerunku.
Sportowcy na początku swojej kariery mogą nie mieć jeszcze takiej siły oddziaływania na rynek i nie być w stanie zapewnić sponsorowi odpowiedniego zwrotu z inwestycji. Konieczne jest wyróżnienie się spośród wielu innych utalentowanych zawodników. Najważniejsze są oczywiście wyniki sportowe. Młodzi sportowcy często nie mają wystarczająco dużego dorobku, aby przyciągnąć uwagę sponsorów. Kolejnym problemem stojącym na drodze kariery może być brak rozpoznawalności i zasięgu w mediach społecznościowych - często nie mają oni także dużej bazy fanów ani szerokiego zasięgu medialnego. Jednak problemy z finansowaniem swojej pasji mają również bardziej doświadczeni, a nawet mocno utytułowani sportowcy, którzy uprawiają dyscypliny spoza sportowego mainstreamu. Sportowcy często mają trudności z nawiązywaniem kontaktów z potencjalnymi sponsorami. Takie obowiązki warto jest powierzyć profesjonalistom, co jednak wiąże się z kosztami, na które nie każdy może sobie pozwolić. Z kolei działanie bez wsparcia agenta czy profesjonalnej agencji często jest po prostu nieskuteczne.
-Finansowanie sportowców w skali powszechnej to nadal jeden z największych problemów w polskim sporcie. Sportowiec, który musi stale rozglądać się za funduszami na uprawianie swojej dyscypliny, nie jest w stanie skoncentrować się w odpowiedni sposób na osiąganiu wyników sportowych. - komentuje Grzegorz Kita, ekspert marketingu sportowego i Prezes Sport Management Polska. .Polska traci wiele talentów sportowych, w momencie gdy sportowcom po prostu brakuje środków na stałe treningi czy udział w zawodach, ale też w momencie gdy sportowiec musi decydować się czy kontynuować dorosłą karierę czy po prostu zmieniać zawód.
Najwięksi sponsorzy sportu w Polsce
Według danych agencji badawczej Sponsoring Insight polski rynek sponsoringu sportowego był wart w ubiegłym roku ponad 1,22 miliarda złotych. To dziedzina, w którą zaangażowane są zarówno spółki Skarbu Państwa, firmy, jak i samorządy, w większości jest zarezerwowana dla najpopularniejszych dyscyplin i najbardziej znanych zawodników. W tych mniej znanych pieniądze są od zawsze problemem, zwłaszcza jeśli konieczny jest specjalistyczny sprzęt.
Dlatego wśród sportowców coraz popularniejsze jest poszukiwanie wsparcia w społeczności fanów za pomocą narzędzi crowdfundingowych. Tu fani wspierając sportowca drobnymi wpłatami, pomagają w jego drodze do sukcesu sportowego. Jednym z takich serwisów jest Pomagam.pl LIVE. Pozwala on przyjmować dobrowolne i jednorazowe wpłaty od obserwatorów - również w trakcie transmisji online w mediach społecznościowych.
Taka strategia jest rozwojowa, bo w komunikacji marketingowej media społecznościowe i platformy streamingowe coraz wyraźniej wygrywają z telewizją i innymi tradycyjnymi mediami. To jeden z najważniejszych wniosków z badań zawartych w raporcie Nielsen Sports “Zmieniająca się wartość sponsoringu – światowe trendy w marketingu sportowym 2021”.
Należy jednak pamiętać, że choć pozyskanie sponsora może wydawać się trudne dla młodych sportowców, nie jest jednak niemożliwe. Wiele młodych talentów otrzymuje wsparcie od sponsorów, zwłaszcza gdy wykazują potencjał i zaangażowanie w rozwój swojej kariery sportowej. Najszybszym sposobem na zalnezienie wsparcia może być po prostu wzięcie sprawy w swoje ręce i zaangażowanie swoich fanów w rozwój kariery sportowej. Dla sponsorów nie ma nic bardziej cenniejszego niż zaangażowana społeczność skupiona wokół sportowca. To właśnie o nią toczy się największa, marketingowa batalia.
MJ
Fot: Młoda pływaczka na zawodach /Keith Johnston from Pixabay
Inne tematy w dziale Sport