W lipcu 2023 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 24,9 i był o 3,3 proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Jak się czują konsumenci?
Bieżący Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (BWUK) w lipcu 2023 r. był wyższy niż przed miesiącem. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej to ważny parametr, jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów. Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 6,1 proc. i 3,1 proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,9 proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 2,3 proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 1,9 proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów. W odniesieniu do lipca 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 16,8 proc.
O 3,9 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca osiągając poziom 10,9. wzrósł również Wyprzedzający Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, czyli każdego z nas. W skrócie WWUK jest średnią ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 5,2 proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,3 proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy, 3,1 proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,9 proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W lipcu WWUK osiągnął wartość o 18,5 proc. wyższą niż w lipcu 2022 r.
Przypomijmy, że oba wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
Sytuacja na rynku pracy na plus
Dobre nastroje Polaków mają z pewnością duży związek z dobrą sytuacją na rynku pracy. Na koniec czerwca stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5 proc. W końcu czerwca br. w urzędach pracy zarejestrowanych było 785 tys. bezrobotnych. W porównaniu do poprzedniego miesiąca liczba bezrobotnych spadła o 17,3 tys. osób, czyli o 2,2 proc. W rejestrach bezrobotnych w końcu czerwca br. było o 33,1 tys. mniej bezrobotnych niż w końcu czerwca 2022 r.
– To 2,2 proc. mniej niż przed miesiącem, a także o 4 proc. mniej niż w czerwcu ubiegłego roku, gdy bezrobocie było na poziomie 5,2 proc. Najlepszy wynik 2,9 proc. zanotowaliśmy w Wielkopolsce – wskazuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. - Porównując poziom bezrobocia w końcu czerwca br. do stanu z końca lutego 2020 r., czyli tuż przed epidemią COVID-19, liczba zarejestrowanych bezrobotnych spadła o 134,9 tys. osób, to o 14,7 proc. Z kolei stopa bezrobocia rejestrowanego jest dzisiaj niższa o 0,5 proc. - podkreśla minister Marlena Maląg.
Tomasz Wypych
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka