Z okazji tzw. Miesiąca Dumy marka Yes, która produkuje biżuterię postanowiła stworzyć kampanię wspierającą osoby LGBTQ+. Odbiła się ona szerokich echem w mediach, a sama promocja okazała się dużym niewypałem. Firma po licznych negatywnych komentarzach postanowiła przeprosić i zrezygnować z akcji.
Czerwiec miesiącem dumy
Czerwiec jest tzw. Miesiącem Dumy (ang. Pride Month), czyli wsparcia dla społeczności LGBTQ+. Zwyczaj przywędrował do Polski ze Stanów Zjednoczonych, a ma miejsce w czerwcu z powodu demonstracji, która odbyła się w 1969 roku. Rankiem 28 czerwca nowojorska policja napadła na Stonewall Inn, popularny gejowski bar w Greenwich Village na Manhattanie. Jako oficjalny powód nalotu policja podawała fakt, że właściciel klubu sprzedawał alkohol nie posiadając licencji.
W czerwcu w Polsce odbywają się w dużych miastach tzw. Marsze Równości. Ten miesiąc wykorzystują również wielkie firmy, które kierują kampanie specjalnie dla środowisk LGBTQ+.
Yes przeliczył się ze swoją kampanią
Na taki pomysł wpadła m.in. produkująca biżuterię marka Yes. Firma stwierdziła, że rozda pierwszym 10 osobom LGBTQ+, które wydadzą w czerwcu co najmniej 1000 zł na pierścionek zaręczynowy i wstawią na Instagrama zdjęcie z zaręczyn z hashtagiem #YESforLove obrączki, jeśli... związki partnerskie zostaną zalegalizowane w Polsce.
"Powiedzcie sobie YES i pokażcie nam tę chwilę. A my w odpowiednim momencie, podarujemy przyszłym jednopłciowym parom młodym obrączki, które będą symbolizowały nie tylko Waszą miłość, ale też równość i wolność" – czytaliśmy we wpisie, który został już edytowany.
Internauci od razu zarzucili firmie, że próbuje tylko wypromować swoje produkty, wykorzystując do tego kwestię sporu o ideologię LGBTQ+. "Cóż za geniusz marketingu stoi za tą akcją... Wydaj ponad tysiąc i zdobądź dla yes nowych followersów a dostaniesz za to obietnicę na miarę wyborczych akrobacji PiS-u... To jakaś kpina z praw osób LGBTQ" – brzmi jeden z komentarzy.
Yes wycofuje się z kampanii
Firma po masie negatywnych komentarzy postanowiła odeprzeć zarzuty i stwierdziła, że "jedną z nielicznych firm w Polsce, która w ogóle porusza ten temat". Obiecała także, że przekażą parom obrączki niezależnie od zmian w prawie.
Ostatecznie Yes postanowiło zmienić pierwotny wpis promujący kampanię i się z niej wycofać. "Popełniliśmy błąd. Przepraszamy. Akcja miała na celu zwrócenie uwagi na temat braku równości małżeńskiej w Polsce oraz faktu, że nasz rząd lekceważy wyrok Trybunału Praw Człowieka i że to powinno się zmienić. Na pewno jednak w niewłaściwy sposób sformułowaliśmy regulamin akcji. Zdajemy sobie również sprawę z powagi tematu, jakim jest zmiana prawa na bardziej równościowe" – czytamy.
MP
(Parada Równości w Rzeszowie. Fot. commons.wikimedia.org)
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Społeczeństwo