Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące sprzedaży detalicznej w Polsce. W cenach stałych w kwietniu 2023 r. spadła ona o 7,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 0,1 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 3,4 proc. rdr. Polacy nadal oszczędzają z powodu drożyzny.
Polacy oszczędzają na książkach i prasie
W kwietniu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. raportowały jednostki z grupy "pozostałe” (o 17,3 proc. wobec wzrostu o 21,2 proc. przed rokiem).
"Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach: +prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach+ (o 15,6 proc.), +meble, rtv, agd+ (o 14,7 proc.), +paliwa stałe, ciekłe, gazowe+ (o 14,5 proc.). Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek (o 8,0 proc.). Spośród prezentowanych grup niewielki wzrost sprzedaży zaobserwowano jedynie w podmiotach zaklasyfikowanych do grupy +tekstylia, odzież, obuwie+ (o 0,6 proc.)" – czytamy w komunikacie.
Spadł udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej
GUS podał również, że udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w kwietniu w Polsce 8,1 proc. wobec 8,6 proc. w marcu. Z kolei wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 6,1 proc. mdm.
GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” z 25,6 proc. przed miesiącem do 21,5 proc., "tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 23,0 proc. do 20,0 proc.) oraz "meble, rtv, agd” (z 18,0 proc. do 15,7 proc.).
Konsumpcja w głębokiej recesji
Najnowsze dane GUS skomentowali analitycy banku PKO. Uważają oni, że konsumpcja najprawdopodobniej znajduje się w głębokiej recesji.
"Sprzedaż detaliczna w kwi. spadła o 7,3 proc. r/r, podobnie jak w marcu i mniej od oczekiwań. Podobnie jak przed miesiącem sprzedaż spada w prawie wszystkich kategoriach sklepów. Wyjątkiem jest odzież i obuwie (ale tu rośnie coraz słabiej) oraz utajniona pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach. Spadająca siła nabywcza dochodów, oraz brak napływu/odpływ uchodźców hamuje konsumpcję, która najpewniej znajduje się w głębokiej recesji" – czytamy w analizie.
Nie jest źle - tak uważają ekonomiści mBanku. - W przeciwieństwie do produkcji w przemyśle, sprzedaż detaliczna od początku roku ma się całkiem nieźle (jakkolwiek to brzmi widząc spadki w ujęciu rocznym) - podano.
- Konsument łapie grunt pod nogami. Przemysł wrzuca niższy bieg - piszą w kontekście najnowszych danych GUS analitycy banku Pekao.
MP
(GUS podał dane o sprzedaży detalicznej. Fot. Canva)
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka