PKN Orlen, dzięki finansowaniu z Banku Gospodarstwa Krajowego, rozszerza sieć ładowarek elektrycznych i stacji ładowania pojazdów wodorowych w Polsce. Projekt przewiduje budowę 5 nowych stacji ładowania pojazdów wodorowych oraz 13 ogólnodostępnych, wielopunktowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Koszt inwestycji to 3,6 mln euro.
Obecnie, po polskich drogach jeździ ponad 70 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym i ponad pół miliona napędzanych hybrydowo. Seryjnie produkowane pojazdy wodorowe dopiero wchodzą na Polski rynek, dlatego ich dokładna liczba nie jest znana.
Coraz lepsza infrastruktura dla paliw alternatywnych
Unijne regulacje zakładają osiągnięcie neutralności klimatycznej w całej UE do 2050 roku. Zwiększenie liczby pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym jest jednym z kluczowych elementów redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz smogu. Dla kierowców, wybierających pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi, jednym z ważniejszych argumentów jest dostęp do infrastruktury ich ładowania i tankowania.
Współpraca w zakresie zwiększania dostępności paliw alternatywnych między BGK i PKN Orlen zaczęła się w 2020 roku. Pierwszy projekt objął budowę jednych z pierwszych w Polsce stacji tankowania samochodów napędzanych wodorem – w Poznaniu i Katowicach oraz stacji mobilnej we Włocławku.
Współpraca BGK i PKN Orlen
BGK dofinansuje dwa kolejne projekty PKN Orlen, które również przeszły pozytywną ocenę Komisji Europejskiej oraz będą wspierane ze środków UE. Pierwszy projekt przewiduje budowę pięciu ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru – w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Na stacjach będzie można zatankować zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe czy autobusy miejskie. Nowe stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 bar i 700 bar. BGK udzieli na ten projekt wsparcia w wysokości 2,6 mln euro.
Drugi projekt zakłada budowę 13 ogólnodostępnych, wielopunktowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, o minimalnej mocy 150 kW na punkt ładowania. Każda stacja będzie mieć osiem punktów ładowania dostępnych całodobowo. Finansowanie BGK na ten projekt wyniesie ok. 1 mln euro.
– Pełnimy wiodącą rolę w transformacji europejskiej motoryzacji, wykorzystując do tego najnowocześniejsze i przyjazne środowisku technologie. Stawiamy na zeroemisyjne paliwa alternatywne, w tym wodór. Szczególnie duży potencjał wodoru widzimy w transporcie publicznym. W naszej strategii do 2030 roku zadeklarowaliśmy budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej i konsekwentnie realizujemy ten cel. Przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego stacje wodorowe będą powstawać w kolejnych polskich miastach. Równolegle nawiązujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami naszego ekologicznego paliwa – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN ORLEN.
Inne tematy w dziale Technologie