W pracy nad modelem z GSX-8S inżynierowie Suzuki skupili się na stworzeniu jednośladu o średniej pojemności silnika, który spodoba się zarówno początkującym jak i doświadczonym motocyklistom. I wszystko wskazuje na to, że udało się osiągnąć założenia, co jest zasługą nowego dwucylindrowego silnika, nowej ramy i zaawansowanych systemów elektronicznych. GSX-8S dołącza do serii GSX-S jako najmłodszy członek rodziny.
Suzuki GSX-8S nie pożera paliwa
Motocykl napędza silnik z rozrządem DOHC i czterema zaworami na cylinder, o pojemności 776 cm3, który generuje duży moment obrotowy (78 Nm przy 6800 obr./min) oraz 83 KM mocy (wartość mierzona dla 8500 obr./min). Dzięki gładkiej reakcji na gaz motocykl jest łatwy do opanowania nawet przez mniej doświadczonych kierowców. Tłoki pracujące w cylindrach o średnicy 84 mm mają długi skok i są kute. Wał ma wykorbienia co 270°, co zapewnia wysoki moment już przy niskich wartościach obrotowych. „Efektem ubocznym” takiego rozwiązania jest przyjemny dla ucha gang zbliżony do tego znanego z V-twin 90°. Z kolei pomiędzy kolejnymi zapłonami wał wykonuje 450 stopni obrotu, co na pewno docenią kierowcy podczas wychodzenia z zakrętów lub jazdy po drogach o słabszej przyczepności. Nowe wtryskiwacze W modelu GSX-8S zastosowano 10-punktowe, wysokociśnieniowe wtryskiwacze maksymalizujące rozpylenie paliwa, co zapewnia lepszą wydajność spalania oraz niższe zużycie paliwa. Silnik wyposażony jest w tzw. Suzuki Cross Balancer, czyli unikalny patent wyrównoważający pracę silnika i redukujący drgania.
Zwinny i stabilny
Konstrukcja obudowy filtra powietrza i dolotów została zoptymalizowana na podstawie analizy CAE dla zmaksymalizowania przebiegu oddawania mocy oraz generowania momentu obrotowego przy niskich obrotach. Airbox jest kompaktowy i został umieszczony pod siedziskiem, co pozwoliło na stworzenie motocykla, na którym kierowca cieszy się maksymalną swobodą ruchów. Podczas projektowania GSX-8S jednym z kluczowych zadań postawionych przed inżynierami Suzuki było stworzenie ramy pozwalającej na dobrą zwrotność, dającej komfort jazdy i uniwersalność na co dzień. Każdy aspekt jej kształtu przemyślano, aby motocykl doskonale się prowadził, także z opcjonalnymi miękkimi kuframi bocznymi (niezależnie czy kierowca jedzie sam, czy z pasażerem) Rama jest więc mocna i sztywna, przy jednoczesnym ograniczeniu jej masy własnej. Wysoka jest także skuteczność hamowania. Czterotłoczkowe zaciski przedniego hamulca są mocowane radialnie. GSX-8S ma dwie „pływające” tarcze o średnicy 310 mm. Z tyłu zaś jest pojedyncza tarcza o średnicy 240 mm z jednotłoczkowym zaciskiem. Geometria podwozia i pozycja kierowcy GSX-8S ma rozstaw osi dłuższy niż w typowych nakedach, co daje lepszą stabilność przy większych prędkościach.
Cena nie zwala z nóg
Warto podkreślić atrakcyjną, agresywną sylwetkę Suzuki GSX-8S, smukłość linii oraz kompaktowe rozmiary. To motocykl dla każdego, bez względu na doświadczenie. Geometria podwozia zapewnia zwinność przy pokonywaniu zakrętów, a sam motocykl jest zwarty i wygodny. Pozycja za kierownicą pozwala optymalnie rozłożyć ciężar ciała kierowcy, a pasażer nie musi zbyt mocno zginać kolan, a to ważne przy dłuższych podróżach. Zastosowanie rzędowego silnika wpłynęło korzystnie na geometrię całego pojazdu, a rozmiary jednostki napędowej pozwoliły na przesunięcie miejsca kierowcy ku przodowi, co daje mu lepszą kontrolę w ciasnych zakrętach. Zawieszenie przednie i tylne zostało zoptymalizowane. Przedni widelec upside down o skoku 130 mm zapewnia płynną, w pełni kontrolowaną jazdę i ma stabilną charakterystyką tłumienia. Dobrze sprawdzi się w jeździe sportowej, miejskiej i w wypadach turystycznych.
Zapewniono także możliwość mechanicznej regulacji napięcia wstępnego sprężyny tylnego amortyzatora, która jest szczególnie przydatna podczas jazdy w dwie osoby. W GSX-8S montowany jest nowy, aluminiowy wahacz w kształcie zaprojektowanym specjalnie do tego modelu. Daje on odpowiednią sztywność pionową, poprzeczną i skrętną, gwarantując stabilność oraz wysoki komfort jazdy. Nowe siedemnastocalowe aluminiowe koła dodają stylu i wyraźnie przyczyniają się do poprawy zwinności. Motocykl wyposażono w radialne opony Dunlop RoadSport 2 nowej generacji (120/70ZR17 z przodu i 180/55ZR17 z tyłu), które dobrze dbają o przyczepność.
Suzuki GSX-8S kosztuje 41900 zł
Tomasz Wypych
(Nowe Suzuki GSX-8S. Fot. Suzuki)
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Technologie