Sztuczna inteligencja fascynuje, ale również przeraża – takie wnioski można wyciągnąć z listu otwartego organizacji społecznej Future of Life, która apeluje o wstrzymanie rozwoju AI (ang: artificial intelligence, sztuczna inteligencja). Nie jest to jednak technologia przyszłości, już teraz wiele branż wykorzystuje ją na co dzień. Jedną z takich branż jest bankowość. Sztuczna inteligencja już teraz pomaga przy codziennych operacjach bankowych. O tym, w jaki sposób branża bankowa wykorzystuje sztuczną inteligencję, w najnowszym odcinku programu Jastrzębowski Wyciska, opowiada Dawid Kin – Dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji PKO Banku Polskiego.
Przyszłość jest teraz
Czatboty, voiceboty, ale również narzędzia do analizy ryzyka i oceny zachowań klienta – to tylko niektóre przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji w bankach. Służą one usprawnieniu i automatyzacji obsługi klienta, pozwalają kierować wiadomości wysyłane do banku od razu do odpowiedniego działu.
– Dzięki temu, że mamy boty, mogliśmy obsłużyć zwiększony ruch na przykład w trakcie pandemii. Jesteśmy w stanie obsługiwać sprawy powtarzalne, a w tym czasie konsultanci obsługują te sprawy bardziej skomplikowane, mogą poświęcić klientowi więcej czasu, mogą lepiej o niego zadbać – mówi w rozmowie Dawid Kin.
Obejrzyj rozmowę z Dawidem Kinem na temat sztucznej inteligencji:
Sztuczna inteligencja działa nie tylko w obszarze komunikacji elektronicznej. Dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji PKO Banku Polskiego zdradza, że AI pomaga w koordynacji korespondencji papierowej klientów do odpowiedniego działu w banku. AI rozpoznaje korespondencję i kieruje ją do odpowiedniego działu, co usprawnia obieg dokumentów i jakość obsługi klienta.
Czy sztuczna inteligencja banku wie o nas wszystko?
Sławomir Jastrzębowski zwrócił uwagę na ogrom informacji, które zbierają o naszym zachowaniu między innymi media społecznościowe. Social Media wykorzystują te dane do proponowania treści w celu zwiększenia zaangażowania. Prowadzący rozmowę spytał gościa, w jaki sposób dane o naszym zachowaniu przetwarza sztuczna inteligencja wykorzystywana w bankach.
– W przypadku naszej działalności, kierujemy się etyką. Chodzi o to, że dzięki tym danym, my lepiej wiemy na przykład jakim produktem może być Pan zainteresowany, dzięki czemu nie dobieramy i nie proponujemy produktów, którymi nie jest Pan w ogóle zainteresowany – odpowiedział Dawid Kin.
Szcztuczna inteligencja to nie scenariusz z Terminatora
- Cała generatywna sztuczna inteligencja jest w stanie generować tekst, obrazy, ale to mimo wszystko jest nadal wąskie zastosowanie, bo ona potrafi zrobić tylko to, czego zostało nauczone. - mówił Kin. - Tu absolutnie nie mówimy o tej generalnej sztucznej inteligencji, która potrafi zrobić coś sama, rozwijać się i przejmie kontrolę nad światem.
- Ludzie często boją się, że to jest scenariusz terminatora, a jesteśmy od tego naprawdę bardzo daleko i aktualnie ta technologia powinna być wsparciem człowieka i ja widzę masę zastosowań, gdzie można to wykorzystać właśnie jako wsparcie człowieka. - dodał ekspert z banku PKO BP.
Więcej o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w usługach bankowych dowiesz się z rozmowy dostępnej na kanale YouTube Salon24 oraz w popularnych serwisach streamingowych.
Inne tematy w dziale Technologie