Honda Transalp, bo o niej mowa, jest prawdziwą legendą. Model ten pojawił się w ofercie w 1986 roku jako spokojny, komfortowy crossover z dynamicznym silnikiem V-Twin o pojemności 583 cm3 i zawieszeniem o dużym skoku, które to cechy sprawiały, że doskonale sprawdzał się również poza utwardzonymi szlakami. Na europejskich drogach do dziś można spotkać Transalpy z pierwszych lat produkcji, co świadczy o wysokiej jakości i ponadczasowości tego modelu.
Nowa Honda XL750 Transalp
Nowa Honda XL750 Transalp otrzymała elegancką, prostą i czystą w formie stylistykę. Podobnie jak jej pierwowzór, jest lekką i zwinną maszyną służącą zarówno do przemierzania miasta, jak i do dalszych podróży – w pojedynkę lub z pasażerem, a także do dobrej zabawy w lekkim terenie. Twórcy modelu dążyli do osiągnięcia równowagi pomiędzy aerodynamiką i ochroną przed wiatrem przy dużych prędkościach, a poczuciem lekkości i wolności podczas spokojnej jazdy. W gamie motocykli Hondy klasy Adventure, XL750 Transalp zajmuje miejsce pomiędzy odpowiednim dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2, „kieszonkowym” CB500X, a przeznaczonym dla bardziej doświadczonych jeźdźców, „atletycznym” CRF1100L Africa Twin.
Silnik Hondy Transalp
Silnik ma moc 92 KM i moment obrotowy rzędu 75 Nm, dzięki czemu nie mamy wątpliwości, że mamy do czynienia za rasową Hondą. Jednak największą zaletą całkowicie nowego, 8-zaworowego, rzędowego, dwucylindrowego silnika o pojemności 755 cm3 jest charakterystyka jego pracy zapewniający mocną reakcję w całym zakresie obrotów. Technologia wlotu powietrza „Air vortex" wzmacnia i wygładza reakcję silnika w niskim i średnim zakresie obrotów, podczas gdy cylindry wykorzystują wysokospecjalistyczne powłoki Ni-SiC w celu zmniejszenia tarcia i zwiększenia mocy - co odczujesz przy wysokich obrotach.
Model wyposażono w elektroniczną przepustnicę TBW z czterema predefiniowanymi trybami jazdy Standard, Sport, Rain i Gravel oraz piątym trybem User, umożliwiającym użytkownikowi wybór preferowanych przez niego ustawień. Mamy tu również 5-stopniową kontrolę momentu obrotowego – HSTC – ze zintegrowaną kontrolą unoszenia przedniego koła oraz możliwość ustawienia intensywności hamowania silnikiem na trzech poziomach. W terenie, w mieście lub na szosie, w dwójkę i z pełnym obciążeniem i po prostu w każdym warunkach silnik zapewnia wszechstronne osiągi, których potrzebujemy.
Sterowanie głosowe smartfonem
Stalowa rama nowego Transalpa współpracuje z kompletnym zawieszeniem przednim Showa, opierającym się na 43-milimetrowym widelcu SFF-CATM USD oraz z tylnym amortyzatorem działającym poprzez układ Pro-Link. Z przodu zastosowano dwa dwutłoczkowe zaciski hamulcowe, a na obręcze kół o rozmiarach 21 i 18 cali założono opony dętkowe. Na długiej liście seryjnego wyposażenia znalazły się między innymi: 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT z systemem sterowania głosowego za pomocą smartfona (HSVCs), pełne oświetlenie LED, automatycznie wyłączane kierunkowskazy oraz funkcja sygnalizacji hamowania awaryjnego ESS.
Nowy XL750 Transalp jest dobrze przemyślanym motocyklem dedykowanym wszystkim, którzy współczesnemu oczekującą od swojej maszyny wszechstronności, dobrych osiągów, niezawodności i trwałości.
Zdjęcia: HONDA
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Technologie