Nie trzeba nikomu wyjaśniać, że sprawny samochód to nie tylko komfort jazdy, ale i bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu. Niestety, dane które wpłynęły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są alarmujące.
UOKiK ostrzega. Wysyp usterek samochodów
Do mechaników na naprawy będzie musiało zgłosić się blisko 9 tysięcy właścicieli samochodów zarejestrowanych w Polsce. Producenci aut zgłosili wady do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak podaje portal Bankier.pl, najczęstszym problemem są korodujące akumulatory. Właściciele aut powinni uważać też na kłopoty z oprogramowaniem samochodów, niestabilne fotele i nieprawidłową pracę silników.
Citroen - problem z akumulatorem
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje, że wadliwe akumulatory to najczęstszy problem zgłaszany przez firmy.
Na problem powinni zwrócić uwagę właściciele citroenów c5 aircross, ds7 crossback, oplów grandland i peugeotów 3008 oraz 508.
W pojazdach wyposażonych w akumulator wysokonapięciowy może dochodzić do korozji i perforacji płyty wzmacniającej lub pokrywy akumulatora. Problemy może powodować przedostająca się do środka woda.
W Polsce dotyczy to 4 tysięcy pojazdów. Ich właściciele będą listownie wzywani do autoryzowanych stacji obsługi listownie.
Nissan - model micra najbardziej pechowy
Najwięcej wadliwych pojazdów do UOKiK zgłosił Nissan. Model micra jest najbardziej pechowy – chodzi o samochody wyprodukowane we Francji pomiędzy 5 grudnia 2016 r. a 5 października 2021 roku. Wadliwe okazało się siedzenie kierowcy.
„Jeżeli siedzenie kierowcy zostanie ustawione w pozycji, w której ogranicznik krańcowy na dolnej szynie (który ogranicza ruch przesuwania siedzenia do przodu/do tyłu) zbiega się z elementem konstrukcyjnym (wycięciem) w górnej szynie, moment zginający przez to zmniejszone pole przekroju poprzecznego może w pewnych warunkach przekroczyć granice naprężeń materiału szyny” – czytamy w ostrzeżeniu przesłanym do UOKiK.
Długotrwałe użytkowanie fotela w tej pozycji może doprowadzić do pęknięć górnej szyny przesuwu. A to może skutkować nieoczekiwanym ruchem fotela w przypadku pęknięcia prowadnicy i spowodować, że mocowania pasa bezpieczeństwa w razie wypadku drogowego nie będą działać właściwie.
W Polsce problem dotyczy właścicieli ponad 4 tys. pojazdów. Ich właściciele zostaną listownie wezwani do ASO Nissana, gdzie wymieniane będą szyny fotela kierowcy.
Nissan. Wady w modelu ariya (FE0) i juke (F16)
Nissan wykrył także wady w modelu ariya (FE0). W pojazdach wyprodukowanych w Japonii pomiędzy 20 kwietnia a 23 sierpnia 2022 r. może występować problem z oprogramowaniem. Może powodować okresowe wyłączanie się i włączanie ekranu zestawu wskaźników.
Kłopoty są także z kolejnym modelem Nissana. Mowa o juke (F16).
W 230 egzemplarzach zarejestrowanych w Polsce (wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii pomiędzy 16 czerwca a 14 grudnia 2022 roku) wykryto usterkę modułu HEVC.
Problem pojawia się podczas jednoczesnego naciśnięcia pedałów przyspieszenia i hamulca. Może wtedy dojść do zresetowania modułu HEVC. A silnik bezpośrednio po uruchomieniu może zgasnąć.
Naprawy w ASO Nissana będą polegały na aktualizacji oprogramowania modułu HEVC.
Kia – wady w autach elektrycznych
Do autoryzowanych stacji naprawy muszą zgłosić się także właściciele aut Kia. Wady stwierdzono w elektrycznych modelach niro i soul.
W pojazdach wyprodukowanych w Korei Południowej pomiędzy 18 czerwca a 9 września 2020 r. jednostka sterowania zasilaniem napędu elektrycznego (EPCU) mogła zostać niewystarczająco uszczelniona podczas produkcji.
Dlatego płyn chłodzący może przedostać się do wnętrza EPCU. A to powoduje nagłe zatrzymanie pracy silnika elektrycznego.
Serwis Kii odwiedzą w tej sprawie właściciele 40 aut zarejestrowanych w Polsce.
Co z tą mazdą?
Także kierowcy mazdy muszą liczyć się z usterkami. Wadliwy okazał się model cx-60 (KH). W pojazdach wyprodukowanych w Japonii pomiędzy 2 czerwca a 31 grudnia 2022 r. usterki mają aluminiowe felgi.
W przypadku trzech modeli felg kołnierze mocujące mogą okazać się niewłaściwie wprasowane w punktach nakrętek piasty. To skutkuje ich brakiem lub nieprawidłowym osadzeniem, co z kolei może zwiększyć ryzyko wypadku.
W Polsce do serwisów zgłosić będą się musieli właściciele 456 aut tej marki.
KW
Duży problem dla właścicieli aut. Coraz więcej awarii. Fot. Salon24.pl
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Technologie