W ciągu ostatniego roku sześciu na dziesięciu Polaków przeprowadziło remonty w swoich domach i mieszkaniach. Zakupu artykułów remontowo-budowlanych dokonało ponad 70 proc. z nas. Większość to produkty z kategorii DIY, czyli "Zrób to Sam".
Czym jest DIY?
DIY to angielskie hasło "Do It Yourself", czyli "Zrób To Sam". Określa samodzielne, niekomercyjne wykonywanie przez amatorów różnych prac, bez zatrudniania to tego celu profesjonalistów. Idea jest taka, że wykonywanie własnoręcznie tego, co można kupić w sklepie pozwala nie tylko zaoszczędzić pieniądze oraz ilość produkowanych przez przemysł odpadów, ale także zrobić coś samemu, z czego będziemy dumni.
Badanie dotyczące artykułów do samodzielnego montażu
Firma PMR przeprowadziła badanie dotyczące sprzedaży artykułów w Polsce do samodzielnego montażu. Raport „Handel detaliczny artykułami DIY w Polsce 2023. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028” pokazał, że Polacy lubią majsterkować. Według badania 73 proc. osób w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonało zakupu artykułów remontowo-budowlanych. Spośród nich takie zakupy w ciągu najbliższego roku planuje blisko połowa badanych. Deklaracje zakupowe korelują z planami remontowymi Polaków, na które wskazuje również około połowa konsumentów. To niższy odsetek w porównaniu z osobami, które przeprowadziły remont w ciągu minionego roku.
— Ma to z jednej strony związek z korektą na rynku mieszkaniowym. Według prognoz w 2023 r. liczba mieszkań i domów oddanych do użytkowania zmniejszy się o ponad jedną piątą rok do roku. Z drugiej strony, plany remontowe ogranicza inflacja — mówi Agnieszka Skonieczna, autorka raportu. — Z analizy wynika, że wydatki na meble i produkty do wyposażenia wnętrz oraz na remonty i przemeblowania z powodu wzrostu cen ogranicza 41 proc. osób, które wcześniej chciały przeprowadzić zmiany w swoich mieszkaniach — dodaje.
Wyniki ankiet
Wyniki ankiet pozwoliły na wyróżnienie czterech podstawowych grup kupujących meble, artykuły wyposażenia wnętrz oraz produkty remontowo-wykończeniowe. Największą, liczącą 40 proc. wszystkich klientów, stanowią „Dojrzali pragmatycy”. Drugą dużą grupą są „Modernizatorzy na swoim” (25 proc. ogółu). „Modernizatorzy na swoim” oraz „Złote rączki” to typy majsterkowiczów, którzy w zdecydowanie bardziej niż pozostali związani są z poważniejszymi remontami lub wykańczaniem własnych domów i mieszkań. To ludzie mocno zaangażowani w prace budowlano-remontowe teraz i planujące je w przyszłości. Chętnie pomagają także sąsiadom.
— Osoby z segmentów „Wreszcie na swoim” i „Dojrzali pragmatycy” charakteryzują się mniej kosztownymi i mniej angażującymi zmianami (liftingiem) swoich mieszkań poprzez wymianę mebli i dekoracji — wyjaśnia Agnieszka Skonieczna. — Dla „Modernizatorów na swoim”, zmiana wyposażenia, czy prace remontowe są bardziej dążeniem do idealnego wyglądu, a dla przedstawicieli segmentu „Wreszcie na swoim” raczej zachowaniem osiągniętego już standardu życia. Z tego powodu nie mają w planach chociażby większych remontów.
Zrób to ze Słodowym
W Polsce DIY pojawił się jeszcze w PRL, bardziej z konieczności niż pasji. Kiedy brakowało wszystkiego, coś robiło się z niczego. Tak mawiał Adam Słodowy, którego można uznać, za pioniera DIY w naszym kraju. Prowadził w telewizji program „Zrób to sam”, w latach 1959–1983 powstało 505 odcinków. Z audycji można się było dowiedzieć np. jak zrobić ze szpulki i pudełek po paście do butów traktor-zabawkę, z pudełka po kremie skarbonkę-portfelik, albo misia Yogi z czterema obracającymi się łapkami.
Więcej na: „Dojrzali pragmatycy” największą grupą kupujących produkty DIY i wyposażeniowe - PMR Market Experts.
Tomasz Wypych
(zdjęcie ilustracyjne / źródło: Pixabay)
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Rozmaitości