Twojego bliskiego nagle zabrało pogotowie, przyjechałeś do szpitala. Na szczęście okazuje się, że wszystko jest w porządku. Z wyjątkiem blankietu karnej opłaty wsuniętego za wycieraczkę, bo w stresie nie zauważyłeś parkometru i nie pobrałeś biletu. Zrobiłeś udane zakupy po promocyjnych cenach, ale oszczędności „zjadła” opłata za brak biletu parkingowego, bo żeby nie płacić za parking, trzeba pobrać bilet. UOKiK przygląda się od dawna operatorom parkingowym.
Od dłuższego czasu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierało wiele skarg dotyczące praktyk stosowanych przez firmę APCOA Parking Polska, która jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Prezes UOKiK stwierdził, że APCOA ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto, spółka informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana.
Opłata dodatkowa za korzystanie z parkingu
Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.
- Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne - wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem - dodaje.
UOKiK bierze się za operatorów parkingów
Prezes UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i spółka musi zapłacić ponad 820 tys. zł kary (822 850 zł). APCOA Parking Polska, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować o decyzji Prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie.
APCOA to nie jedyne firma obsługująca parkingi, której przyjrzał się UOKiK. Wezwania do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.
Nieuczciwe praktyki na parkingach
Prezes UOKiK od dawna przygląda się sprawom parkingów i kwestionuje stosowane przez ich zarządców nieuczciwe praktyki. Ostatnie decyzje dotyczyły parkingów przy marketach oraz parkingu przy szpitalu onkologicznym we Wrocławiu. Urząd nie kwestionuje wprowadzenia wymogu pobierania biletu na parkingach, o ile konsumenci są o tym należycie informowani.
Warto pamiętać, że od 1 stycznia czas w jakim firma musi udzielić odpowiedzi na reklamację wynosi 14 dni. Po tym okresie reklamacja uznana jest za zasadną, a przepisy nie precyzują formy złożenia reklamacji, możesz to zrobić np. za pomocą udostępnionego formularza, listownie na adres siedziby, mailowo czy osobiście. Firma ma obowiązek uwzględnić każdy rodzaj zgłoszenia, który do niego wpłynął. Każdy wjeżdżając na parking powinien wiedzieć, ile zapłaci za usługę parkowania, a cena powinna być uwidoczniona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
Zdj. ilustracyjne/APCOA
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Polityka