Ponad 60 proc. pracowników chce większych pensji, ale tylko co czwarty pracodawca planuje to zrobić. Niemal jedna piąta badanych planuje też wyjazd zagraniczny w celu uzyskania lepszych zarobków.
Właśnie ukazał się najnowszy, 17 Barometr Rynku Pracy przygotowany przez Gi Group Holding. Jak co roku, analitycy pod lupę wzięli aktualne plany rekrutacyjne pracodawców i plany zawodowe Polaków oraz wzajemne oczekiwania obu stron odnośnie wynagrodzeń. Zapytali też o aktualnie najbardziej gorące tematy, m.in. wpływ recesji na uczestników rynku pracy, lojalność pracowników wobec pracodawców i automatyzację.
Pandemia i wojna na Ukrainie mają wpływ na polską gospodarkę
Wyraźnie widać, że spowolnienie gospodarcze, będące skutkiem pandemii Covid-19 i wojny w Ukrainie wywiera wpływ na rynek pracy, pracownicy i pracodawcy mierzą się ze wzrostem cen. Ponad 40% badanych firm przyznało, że odczuło negatywne skutki pogorszenia sytuacji gospodarczej, z czego 74% wskazało na znaczący i niespotykany wcześniej wzrost kosztów prowadzenia działalności. Dlatego pracodawcy coraz częściej przed wydaniem dokładnie oglądają każdą złotówkę. W rezultacie tylko 26% z nich planuje w najbliższych miesiącach zwiększenie wynagrodzeń , co stoi w sprzeczności z oczekiwaniami pracowników, którzy z kolei oczekują, że ich pensje nadążą za rosnącą inflacją. Podwyżek chce 62% z nich.
Pocieszające jest to, że 78% pracodawców planuje utrzymać obecny poziom zatrudnienia, przy czym aż 61% z nich chce osiągnąć swój cel bez prowadzenia nowych rekrutacji. Kolejnych 16% szefów deklaruje plany zwiększenia liczby etatów, a tylko 2,5% planuje redukcje Firmy odrobiły lekcję z pandemii i nie decydują się pochopnie na zwolnienia pracowników, nawet wobec mniej stabilnej sytuacji ekonomicznej. Może dlatego pracownicy również nie obawiają się zwolnień, co także pokazało badanie.
Lojalność pracowników
Zbadano również lojalność pracowników i dbanie o nich przez działy HR. Nie wygląda to najlepiej, bo okazało się, że 41% firm nie posiada żadnej strategii, ani nawet sprecyzowanych planów przeciwdziałania rotacji pracowników, czyli nie przygotowuje się na odejścia osób zatrudnionych. To tym bardziej zastanawiające, że jednocześnie ponad 87% firm deklaruje, że w ostatnim czasie doświadczyło problemów związanych z odejściem pracowników. Tymczasem aż 66% pracowników jest niezadowolonych ze swojej obecnej pracy, a 40% planuje zmienić miejsce zatrudnienia w niedalekiej przyszłości. Pracownicy są też coraz bardziej aktywnie nastawieni do szukania nowego pracodawcy i wyraźnie rośnie ich świadomość.
Barometr pokazał, że 71% osób zagrożonych utratą pracy lub chcących ją zmienić jest gotowa się się przebranżowić. Mają jednak w tym względzie pewne oczekiwania wobec pracodawców, m.in. dotyczące gwarancji stabilności zatrudnienia czy rozwoju zawodowego. Podnoszenie kwalifikacji i ciągłe uczenie się od dłuższego czasu są wymieniane jako kluczowe aspekty współczesnego rynku pracy. Wobec szybko zmieniających się warunków otoczenia, postępującej digitalizacji i automatyzacji wielu procesów, stają się niezbędne dla obu stron rynku pracy. Dla pracodawców, jeśli chcą w przyszłości wygrywać w walce o coraz trudniej dostępnego pracownika o odpowiednich kwalifikacjach. Dla pracowników, jeśli nie chcą zostać wykluczeni z rynku pracy w konsekwencji zmniejszenia użyteczności ich kompetencji zawodowych.
Tylu z nas rozważa emigrację zarobkową
Przypomnijmy, że prawie 17 proc. Polaków poważnie myśli o wyjeździe w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy z kraju by zarobić na życie. Z tych, którzy planują wyjazd 41 proc. chce emigrować na dłużej niż pół roku, 46 proc. planuje wyjazd z rodziną. Emigrację zarobkową rozważają w większości młodzi, co druga osoba, która bierze pod uwagę wyjazd jest w wieku 25-44 lata (52 proc.), co trzecia między 18 a 24 lata (30 proc.).
Zdj. ilustracyjne/Pixabay
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Społeczeństwo