fot. Pixabay
fot. Pixabay

Polacy pokochali aplikacje bankowe. Rośnie grupa "mobile only"

Redakcja Redakcja Pieniądze Obserwuj temat Obserwuj notkę 13
Związek Banków Polskich podsumował ubiegły rok. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w naszym kraju stale rośnie liczba klientów bankowości internetowej. Znacząco przybywa aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych, w tym klientów korzystających wyłącznie z aplikacji do obsługi konta, oraz osób, którym zależy na błyskawicznej realizacji przelewów.

Rośnie grupa klientów mobile only

Na koniec 2022 r. liczba umów klientów indywidualnych, którzy mają możliwość korzystania z bankowości elektronicznej wyniosła prawie 42 mln, co oznacza, że wielu Polaków posiada więcej niż jedno konto bankowe. Osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej jest ponad 22 mln. Prawie 88 proc. spośród nich stale posługuje się bankowymi aplikacjami mobilnymi, to 19,3 mln osób, o 17 proc. więcej niż w 2021 roku. Więcej jest również klientów, którzy co najmniej raz w miesiącu logują się do e-bankowości. Co ciekawe, wśród klientów indywidualnych aktywnie korzystających z bankowości mobilnej, ponad 13,5 mln możemy nazwać mobile only, czyli takich, którzy w ogóle nie logują się do standardowej bankowości internetowej, bo uznali, że aplikacja jest jedynym narzędziem do obsługi konta.

-  Rzeczywiście pod koniec 2022 r. najbardziej procentowo rosła grupa klientów mobile only. W odniesieniu do III kwartału to więcej aż o 9 proc. Widać tutaj stałą tendencję wzrostową, co pokazuje, że Polacy chętnie wykorzystują możliwości, jakie oferuje nowoczesna bankowość. Cenimy funkcjonalności, które zapewniają aplikacje bankowe i łatwość zarządzania finansami z poziomu bankowości elektronicznej  - przekonuje Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. - Bankowość internetowa, jak również aplikacje mobilne, są stale wzbogacane o nowe produkty i funkcjonalności, weryfikowane pod kątem intuicyjności obsługi i dopasowywane do potrzeb klientów, dzięki czemu korzysta z nich coraz więcej użytkowników.

Aplikacje i konta elektroniczne dla MŚP

Po rozwiązania bankowości internetowej sięgają nie tylko klienci indywidualni, ale coraz śmielej odbiorcy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Firm mających elektroniczne konta jest już 3,5 mln, z czego 2,4 mln korzysta z nich każdego miesiąca. Wzrosła również średnia wartość przelewu klienta z sektora MŚP, która teraz wynosi 6639 zł, to o 86 zł więcej niż pod koniec III kwartału 2022. Prawdopodobnie jednak główną przyczyną jest tutaj inflacja, a nie coraz bardziej rozwijający się biznes. 

- Coraz powszechniejsze korzystanie przez biznes z aplikacji i kont elektronicznych to dobra wiadomość – zapewnia Salon24 prof. Marian Noga, ekonomista, dyrektor Instytutu Współpracy z Biznesem Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. – Zdalna obsługa kont nie tylko zmniejsza koszty działalności firm, ale zapewnia również szybkość, która w wielu przypadkach może być elementem przewagi konkurencyjnej.


Transakcje w systemie Express Elixir

Z przedstawionych przez Krajową Izbę Rozliczeniową danych dotyczących płatności bezgotówkowych wynika, że nastąpił jeszcze jeden znaczący wzrost. Zdecydowanie przybyło transakcji rozliczanych w systemie Express Elixir. W ostatnim kwartale 2022 r. odnotowano ich blisko 70 milionów, co oznacza, że przelewów natychmiastowych wykonano o ponad 75 proc. więcej niż czwartym kwartale 2021 roku. Łączna wartość błyskawicznych transakcji wyniosła 42 mld złotych.

Według danych Narodowego Banku Polskiego, na koniec 2022 r. usługę cash back obsługiwało ponad 359 tys. terminali, zlokalizowanych w 285 tys. placówek handlowych w całej Polsce, przede wszystkim w sklepach, supermarketach, stacjach benzynowych i salonach prasowych.


Warto przypomnieć, że we wrześniu 2022 roku limit pojedynczej transakcji cash back został podwyższony z poziomu 300-500 zł do wartości 1000 zł dla kart Visa i Mastercard. To także jeden z elementów rozwijającej się bankowości elektronicznej, chociaż w dobie aplikacji klasyczne plastikowe karty prawdopodobnie coraz bardziej będą odchodzić w przeszłość.

Tomasz Wypych

(Zdjęcie: Ponad 13,5 mln Polaków w ogóle nie loguje się do standardowej bankowości internetowej, fot. Pixabay)

Czytaj także:


Czytaj także:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj13 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (13)

Inne tematy w dziale Gospodarka